Cum să alegi lubrifiantul potrivit pentru mașină

La ce folosește lubrifiantul pentru mașină
Ce tipuri de lubrifianți există
Care sunt cele mai renumite branduri de lubrifianți auto
Cum alegi lubrifiantul pentru mașină
Clasificările lubrifianților
Când se schimbă uleiul auto

Industria lubrifianților auto a evoluat în același ritm cu cea a mașinilor pentru care sunt manufacturate uleiurile. Dacă mai demult orice specialist auto ți-ar fi recomandat să schimbi uleiul la 5.000 de kilometri, astăzi există produse cu o vâscozitate suficient de bună și caracteristici care să permită amânarea procesului chiar și până la 12.000 de kilometri, în cazuri extreme. Însă pentru a realiza acest lucru, fără a-ți supune mașina la riscuri inutile, trebuie să iei în considerare cea mai bună opțiune în materie de lubrifianți.

La ce folosește lubrifiantul pentru mașină

Sistemul de lubrifiere al mașinii este alcătuit din tava de ulei, pompa de ulei, filtrul de ulei și pasajele de ulei. Uleiurile lubrifiante sunt considerate adesea sângele mașinii. Lubrifierea tuturor componentelor mobile ale unui motor contribuie la buna funcționare a acestuia. În principal, uleiul combate fricțiunea și reduce uzura între garnituri și suprafețele de sprijin. Prin urmare, crește durata de viață a motorului, evitând apariția problemelor și deteriorarea gravă a componentelor.

În plus, lubrifiantul răcește sistemul, transportând căldura departe de cilindri și pistoane. Filmul lubrifiant de pe peretele cilindrului acționează etanș pentru a împiedica gazele de combustie să sufle spre inelele pistonului și să pătrundă în carter.

Uleiul de motor are capacitatea de a curăța toate componentele motorului care intră în contact cu acesta. Aditivii din uleiul de motor ajută la efectuarea operațiunii de curățare. Formațiunile de carbon sunt curățate de pe pistoane și inele cu ulei de motor. De asemenea, sunt curățate și alte componente ale motorului, cum ar fi tijele supapei, lifturile supapei, brațele basculante și arborii cu came.

Ce tipuri de lubrifianți există

Există mai multe tipuri de lubrifianți pentru mașină:

  •          Uleiul de motor este un lichid subțire, alcătuit din lanțuri lungi de polimeri, cu aditivi pentru diferite proprietăți suplimentare. Aditivii obișnuiți includ antioxidanții, pentru a preveni corodarea părților, și detergenți, pentru a opri formarea depunerilor. Uleiurile vin cu diferite „greutăți” (cum ar fi 5W sau 10W), care corespund vâscozității. Cu cât este mai mic numărul, cu atât este mai subțire uleiul și cu atât mai ușor va curge;
  •         Uleiul de transmisie este utilizat atunci când este necesară o lubrifiere la temperatură ridicată. Folosit în mod obișnuit într-o transmisie manuală diferențială, uleiul de transmisie are în mod obișnuit o valoare a vâscozității mai mare de 75. Un ulei de transmisie obișnuit este de 75W-90. Uleiul de transmisie are un miros distinct;
  •         Lichidul de transmisie este un lubrifiant care servește mai multor scopuri: unge toate piesele mobile din transmisie, răcește transmisia, previne coroziunea și condiționează etanșările; lichidul de transmisie este colorat intens pentru a ajuta la detectarea scurgerilor. Acesta trebuie verificat cu ajutorul vehiculului care rulează pe o suprafață plană. De obicei, joja este amplasată spre partea din spate a compartimentului motorului. Lichidul de transmisie este utilizat în mod obișnuit într-un caz de transfer al unității cu patru roți.

Însă cel mai comun este uleiul de motor, subiect pe care îl dezvoltăm în acest articol. Și acesta este de mai multe tipuri: convențional (mineral) și sintetic, precum și derivate ale acestora.

tipuri ulei de motor

a.  Lubrifianți minerali

Uleiul obișnuit este un material natural, pe bază de minerale, cu molecule care variază în funcție de mărime.

Uleiurile de motor convenționale utilizează uleiuri minerale amestecate cu aditivi chimici diferiți, pentru a satisface nevoile de bază ale motoarelor vehiculelor. Cel mai adesea sunt folosite la mașinile vechi, cu kilometraj redus. Automobilele mai noi necesită uleiuri sintetice personalizate.

b.  Lubrifianți sintetici

Uleiul sintetic este fabricat din petrol și gaze care au fost reasamblate, moleculă cu moleculă, obținându-se astfel o dimensiune uniformă. Utilizează o formulă specială, dezvoltată de cercetători într-un laborator. Cel mai adesea, asemenea uleiuri folosesc aditivi performanți pentru a asigura un nivel ridicat de protecție a motorului la pornire și în timpul funcționării.

În plus, cele mai bune uleiuri sintetice oferă protecție împotriva supraîncălzirii, îmbunătățesc fiabilitatea motorului și ajută la curățarea motoarelor de depozite. Unii susțin că uleiurile sintetice permit intervale mai lungi între schimbările uleiului, însă nu este o teorie unanim confirmată.

Care sunt cele mai renumite branduri de lubrifianți auto

Printre cele mai renumite și recomandate branduri de lubrifianți auto se numără:

–          Mobil 1
–          Valvoline
–          Castrol
–          Shell
–          Agip

shutterstock_282033554

Cum alegi lubrifiantul pentru mașină

Chiar dacă lubrifianții de astăzi oferă protecție solidă împotriva eventualelor probleme ale mașinii, atunci când alegi acest produs trebuie să ții cont de mai multe repere. Iată cum poți alege uleiul de motor:

a.  După vârsta mașinii

Pe măsură ce o mașină „îmbătrânește”, spațiul dintre părțile componente ale motorului crește, lucru care îngreunează deplasarea uleiului spre părțile critice. Mulți experți spun că proprietarii de mașini mai vechi ar trebui să treacă la un ulei cu vâscozitate mai mare. Și uzura, respectiv folosirea excesivă a mașinii, poate determina o scurgere internă de ulei. Cu toate acestea, nu se recomandă utilizarea uleiului integral sintetic pe vehiculele cu kilometraj mare, deoarece uleiul este adesea prea subțire și curge cu ușurință.

Uleiurile sintetice sunt recomandate pentru mașini moderne, high-tech.

b. După etichetă

Iată genul de etichete pe care ar trebui să le conțină un ulei de motor bun: cadranul API din dreapta spune dacă lubrifiantul se încadrează în ratingul SL (C pentru motoare diesel). Oferă informații și despre nivelul de vâscozitate și adaugă date privind faptul că produsul a trecut testul de conservare a energiei. Simbolul cu contur în formă de stea din stânga indică faptul că uleiul a trecut toate testele SL service.

c.  După vâscozitate

Dacă uleiul este prea subțire, acesta se scurge rapid din spațiul de depozitare, permițând astfel pieselor să intre în contact, ceea ce duce la uzura acestora. Atunci când uleiul este prea gros, necesită o putere excesivă pentru a acționa.

Nivelul de vâscozitate este scris astfel: 10W-30, unde 10W se referă la vâscozitate pe timp de iarnă, iar 30 pe timp de vară. Numerele variază în funcție de comportamentul uleiului la diferite temperaturi. Există șase indici de iarnă: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W (unde 0W este cel mai subțire) și cinci indici de vară: 20, 30, 40, 50, 60. Se recomandă alegerea uleiului cât mai subțire iarna și cât mai gros vara. Alege vâscozitatea conform recomandărilor companiei care a produs mașina pe care o conduci.

shutterstock_615886970

d.  După temperatură

Primul număr urmat de litera W descrie vâscozitatea uleiului la temperaturi scăzute (W înseamnă iarnă). Cu cât este mai scăzut numărul de ulei, cu atât acesta este mai subțire. Un ulei mai subțire la temperaturi scăzute este bun deoarece curge mai ușor și, prin urmare, poate proteja motorul când acesta este pornit când e frig. Dacă uleiul este prea gros la rece, acesta nu va circula liber și va afecta economia de combustibil.

Al doilea număr descrie cât de gros este uleiul la temperatura normală de funcționare a motorului.

Cu cât este mai mare numărul al doilea, cu atât este mai gros uleiul. Dacă este prea subțire când e fierbinte, este posibil să nu protejeze eficient. Dacă este prea gros, pierzi eficiență.

Clasificările lubrifianților

Sistemul american este diferit de cel european în ceea ce privește clasificarea lubrifianților de motor. Cel european este operat de ACAE – Asociația Europeană a Constructorilor de Autovehicule (ACEA în engleză), iar cel American de API.

ACAE

Printre multe alte activități, ACAE definește specificațiile pentru uleiurile de motor. Ele sunt de obicei actualizate la fiecare câțiva ani, pentru a include cele mai recente evoluții în tehnologia motoarelor și lubrifianților. ACAE nu aprobă uleiurile, ci stabilește standardele, iar producătorul de ulei poate face cereri de performanță pentru produsele lui, dacă acestea satisfac cerințele ACAE.

Primele standarde ACAE au fost introduse în 1996, când au înlocuit specificațiile CCMC. În 1998, 1999, 2002, 2004, 2007, 2008, 2010, 2012 și 2016 au fost emise noi specificații de ulei. Poți afla normele ACAE aici.

API

API (American Petroleum Institute) este un organism similar cu cel european, ce acționează local, stabilind nivelul minim de calitate pentru produse petroliere, inclusiv uleiuri auto. Poți afla clasificările API aici.

Când se schimbă uleiul mașinii

Motoarele auto au multe părți mobile care se freacă una de alta, producând căldură. Uleiul de motor lubrifiază aceste părți mobile și absoarbe căldura, permițându-le să lucreze împreună fără probleme, prevenind pericolul supraîncălzirii.

Chiar și uleiul va fi contaminat și se uzează, la un moment dat, iar când se întâmplă acest lucru, devine mai puțin eficient. De-a lungul timpului, uleiul murdar va începe să corodeze metalul din motor, cauzând defectarea acestuia.

Dacă obișnuiești să conduci mult, la temperaturi extreme, timp îndelungat, pe teren accidentat sau neuniform, la umiditate excesivă sau să transporți greutăți, ai face bine să respecți regula de 5.000 km și să schimbi uleiul și atunci când atingi 10.000, 15.000 sau 20.000 de kilometri.

Dacă ai o mașină produsă după anul 2000 și o folosești cu moderație, oferindu-i ulei de motor de calitate, poți amâna momentul, conform specificațiilor din cartea tehnică a mașinii.

Cel mai recomandat este să schimbi uleiul la un atelier auto autorizat, însă dacă vrei să încerci s-o faci de unul singur, iată un tutorial video pentru a face acest lucru:

Integritatea mașinii tale depinde de produsele pe care le folosești la întreținerea ei, așa că informează-te înainte de orice alegere și ia cea mai potrivită decizie, pentru ca automobilul tău să se mențină în stare bună pe termen lung.

Sursa foto: Shutterstock

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*