francize romania

Andrei Mihai, fondatorul unei firme de curierat din România, crede că antreprenoriatul din țara noastră este încă „verde” și antreprenorii români ar trebui să se inspire din modelele de business occidentale, însă să le adapteze pieței românești. Părerea sa este confirmată de statisticile privind francizele în România, valori care cresc de la an la an. Dar cât de dificil este să deschizi o afacere în franciză? Ne-am propus, în cele ce urmează, să vă prezentăm aspectele începerii unui business de acest tip și să analizăm franciza în 2018.  

Ce este o franciză
Tipuri de francize în România
Care este legislația în domeniul francizelor
Care sunt cele mai rentabile francize
Care sunt pașii pentru deschiderea unei francize?

Ce este o franciză

Atunci când anumite modele de afaceri sunt testate și confirmate ca fiind de succes, ele pot deveni obiectul unor francize, adică replici ale businessurilor originale preluate cu acordul proprietarilor, în condițiile respectării tuturor criteriilor de eligibilitate și de calitate

În acest caz, proprietarul, cel care primește o taxă sau redevențe lunare, devine francizor, iar cel ce preia modelul este denumit francizat. Franciza, ca sistem de comercializare, este foarte profitabilă de ambele părți și este bine reglementată, astfel încât atât procesul deschiderii, cât și cel al funcționării să fie unul clar.

Tipuri de francize în România

Indiferent de gradul replicării businessului original, francizatul beneficiază și de sprijinul proprietarului pe întreaga durată a colaborării. Acest lucru îl ajută să promoveze aceleași standarde de calitate, iar pe francizor să mențină reputația brandului său.

Cu toate acestea, nu toate francizele sunt la fel. Există mai multe criterii de clasificare. După obiectul oferit spre francizare, colaborarea celor doi parteneri de afaceri se poate rezuma la un anume tip de franciză:

Cu numele

Genul acesta de afacere permite francizatului să preia numele brandului, eliminând eforturile de popularizare, dată fiind faima mărcii. Atunci când franciza este cu numele, cel care o preia are dreptul să păstreze sau să modifice produsul, cu condiția să respecte strict procedurile de lucru și de marketing ale acestuia.

Exemple de astfel de francize sunt cele din domeniul fast-food și din cel hotelier.

Comercial sau al distribuirii produselor

Francizorul oferă francizatului dreptul să distribuie produsele sale pe un teritoriu limitat, fără a interveni în manufacturarea acestora. Producătorii de mașini sunt cunoscuți pentru acest gen de afaceri.

Corporativ sau al afacerii

În acest caz, francizatul beneficiază de un pachet complet al afacerii, deja cunoscută pe piața de desfacere. Compania oferă atât cunoștințele necesare, culese în urma experienței francizorului (instruirea completă a personalului, amenajarea localului, ajutorul în angajare, consultanță), cât și standardele de calitate.

Astfel de colaborări pot extinde afacerea la nivel global, iar un studiu de caz poate fi considerat filmul The Founder, lansat recent, care dezvoltă subiectul francizelor. Iată trailerul:

Care este legislația francizelor

Legea nr. 79.1998 reglementează contractele încheiate între francizori și francizați, venind în completarea Ordonanței din 1997. Atipic din punct de vedere al dreptului este că legea are mai mult caracter descriptiv, fără a institui ferm drepturi sau obligații concrete pentru părțile implicate. În consecință, se recomandă ca cele două părți să reglementeze clar în contract toate condițiile de colaborare.

Atenția trebuie să se îndrepte spre aspecte de tip drepturile și obligațiile specifice ale părților, răspunderea contractuală, nonconcurența, condițiile de transmitere a drepturilor de proprietate intelectuală asupra mărcii furnizorului, exclusivitatea și confidențialitatea, cauze și condiții de încetare a contractului, precum și reglementarea raporturilor dintre părți după încetarea raporturilor contractuale.

Conform Franchising.info.ro, pentru faza precontractuală, legea din România oferă francizorului obligația de a pune la dispoziția viitorului francizat informațiile necesare cu privire la experiența deja dobândită și transferabilă, condițiile financiare ale contractului, respectiv taxa de intrare în rețea, redevența, precum și detalii despre tarifele aplicabile produselor, serviciilor sau tehnologiilor, în cazul existenței obligațiilor de cumpărare. Aceste informații oferă francizorului șansa să participe la derularea contractului de franciză în deplină cunoștință de cauză.

Dar cum legea nu prevede niște sancțiuni clare asupra francizorului, care adesea este o entitate internațională, rămâne ca reprezentanții legali ai beneficiarului să exploateze cele mai bune oportunități contractuale pentru acesta.

Legea inițiată în 1997 nu prevede decât:

  • stabilirea unei durate a contractului de franciză care să permită francizatului amortizarea investițiilor specifice;
  • fixarea clară, fără oportunitate de interpretare, a condițiilor de reziliere a contractului, precum și instituirea unui preaviz suficient de mare pentru notificarea intenției de a nu reînnoi contractul la data expirării sau de a nu semna un nou contract;
  • enumerarea obligațiilor financiare ale beneficiarului și stabilirea acestora astfel încât să favorizeze atingerea obiectivelor comune;
  • stabilirea legislativă precisă a condițiilor în care poate opera cesiunea drepturilor, asociate contractului, precum și modalitățile de desemnare a unui succesor;
  • protejarea know-how-ului transmis de francizor prin includerea unor clauze de nonconcurență.

francize romanesti

Care sunt cele mai rentabile francize

Francizele preluate după modele internaționale rămân cele mai populare businessuri de acest tip (spre exemplu, Nomasvello este de patru ani în TOP 100 Francize mondiale), însă este îmbucurător faptul că și brandurile românești își exprimă disponibilitatea a-și oferi marca spre francizare.

Printre cele mai de succes francize internaționale ale anului 2017 se numără:

5asec este un brand prezent în București și în marile orașe din țară, care oferă servicii de îngrijire și curățătorie a textilelor și care a intrat pe piața locală în urmă cu șase ani. În prezent, există 13 unități 5asec în România, dar sunt căutăți în continuare parteneri pentru extindere, în orașe ca Ploiești, Brașov și Sibiu;

Oro Toro se poziționează ca un brand adresat grumanzilor și, deși s-a extins destul de mult în țară, în 2016, este încă deschis spre francizare, pentru o investiție cuprinsă între 70.000-120.000 euro, în funcție de spațiul și de gradul preluării;

Tucano Caffe este un lanț cunoscut de cafenele, care s-a extins cu patru noi unități în România, anul trecut, concomitent alte patru în Republica Moldova și încă două în Emiratele Arabe Unite.

În ceea ce privește francizorii români, aceștia pun la dispoziția potențialilor beneficiari branduri precum:

– Condimental de Calif – Până la finalul lui septembrie, când Radu Tănase, fondatorul brandurilor Calif și Condimental, a anunțat că va lansa o franciză, părea că piața locală nu mai poate oferi surprize anul acesta. Businessul de franciză se referă la brandul de food Condimental, prima unitate urmând să fie deschisă în viitorul apropiat, în zona Obor, din București. Planurile de viitor vizează, însă, un număr de 10-15 sedii noi, înființate în orașele mari, prin sistemul de francizare.

Costul unei francize Condimental de Calif este de 15.000 euro, sumă pe care beneficiarul o va plăti o singură dată, alături de redevențe și contribuții de marketing. Poate fi un cost ridicat pentru un antreprenor român, însă proprietarii brandului afirmă că este vorba despre un business care se delimitează de imaginea clasică a restaurantelor de tip fast food și se apropie, mai degrabă, de segmentul premium.

Calif este o afacere românească, fondată în 2010, din dorința de a reinventa un produs tradițional oriental, aflat la mare căutare: shaorma. Condimental de Calif reprezintă cel de-al doilea brand creat în jurul businessului. Pentru ambele restaurante, proprietarii spun că asigură materie primă provenind din propriul centru de producție.

– The Coffee Shop – Concept românesc creat în urmă cu doar patru ani, cu o cifră de afaceri de peste 20 de milioane de euro, The Coffee Shop deține cinci locații în București și vizează planuri de extindere, din noiembrie 2016 existând deja o cafenea cu acest nume în la Sofia, în Bulgaria. Conceptul reunește de fapt cafeneaua cu magazinul, după modelul coffee shop-urilor din afară.

– Meli Melo – În ciuda numelui cu rezonanță franceză și a faptului că fondatorii sunt, într-adevăr, francezi, Meli Melo este un business 100% românesc, înființat în 1998. În prezent, se poate lăuda cu faptul că este cel mai mare lanț de magazine de accesorii din România, cu nu mai puțin de 36 de unități de vânzare și un magazin online;

– Imprinto – Rețea de magazine care oferă servicii de printare și personalizare a obiectelor promoționale, Imprinto are deja mai mult 20 de ani pe piață, dar nu se oprește aici. Sunt așteptate încă 40 de magazine noi, în următorii doi ani.

Care sunt pașii pentru deschiderea unei francize?

Dacă ideea de franciză a depășit stadiul gândului și a ajuns la nivelul de plan, este momentul să îți stabilești o strategie pentru a încheia un contract avantajos de ambele părți, care să asigure o colaborare echilibrată și o dezvoltare pe termen lung. Iată o propunere de a-ți structura planul, pentru a te concentra pe fiecare etapă:

Stabilește-ți bugetul

Investiția într-o franciză nu se rezumă doar la buget, ci și la timp, așa că poți lua în calcul și costurile de oportunitate. Cele mai atractive francize din România se pare că sunt legate de gastronomie, dar și cele vestimentare sau de consultanță se dezvoltă.

Cu o investiție minimă de 10.000 euro poți demara o franciză culinară (King Kebab, Kono Pizza), de retail (Sophia, PerfumArte, Dream Store) sau de consultanță. Dacă beneficiezi de o sumă considerabilă, pornind de la 100.000 euro, ai de ales între cafenele cunoscute (Coffeeshop, Gloria Jean’s) sau branduri faimoase (Domino’s, Gregory’s), iar dacă depășești 500.000 euro, poți lua în calcul mărci premium, precum Steak’n Shake, din America.

Cercetează piața

Dacă te-ai decis asupra specificului pieței pe care o vei alege, analizează-i detaliile. Află care sunt principalii competitori și studiază publicul-țintă, înainte de a cumpăra. Datele din piață și tendințele acesteia îți pot oferi o perspectivă nouă asupra direcției tale comerciale.

Contactează reprezentantul francizei și alți oameni de afaceri care au preluat francize

Paginile online destinate francizelor, precum și știrile zilei, oferă adesea date despre francizori și francizați. Contactează întâi francizații care au preluat afacerea pe care intenționezi să o abordezi și află condițiile de colaborare și gradul de implicare a francizorului. Chiar și un brand similar îți poate da o idee despre cum funcționează lucrurile pe piața aleasă de tine. Dacă cercetarea se dovedește a fi satisfăcătoare, contactează reprezentantul francizei și află direct de la sursă protocolul colaborării și avantajele ei. O întrebare inspirată pe care o poți adresa acestora: ai relua procesul, dacă ai da timpul înapoi?

Supune-te procesului de intervievare

Atât francizorul, cât și francizatul se supun unui proces similar unuia de intervievare. Acesta poate lua forma unor conferințe telefonice, a vizitării sediului central sau al unor întâlniri one-to-one. În funcție de specificul francizei, etapele pot varia, însă scopul final este acela de a te familiariza cu businessul pentru a-ți da seama dacă ți se potrivește.

Fii atent la implicarea francizorului în acest răstimp, îți poate da o idee despre nivelul de devotament pe care îl va avea și după investiție.

Semnează contractul de francizare și începe investiția

Trebuie să ai în vedere că investiția stabilită cu francizorul este doar cea inițială. Cheltuielile pot apărea în orice etapă. Asigură-te că sunt redactate clar și condițiile legale stipulate în contract în situații ipotetice.

Înnoiește contractul

De obicei, contractele se semnează pentru 5 sau 10 ani, însă dacă este echilibrată colaborarea, înnoiește-o.

clem-onojeghuo-175180

Iată aspectele principale ale deschiderii unei francize în România, o oportunitate excelentă de a te dedica unui business deja consacrat, care poate aduce nu doar împlinire financiară, ci și o satisfacție profesională extraordinară.

Sursa foto: Unsplash

4 comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*