Oamenii nu aleg un brand in fata altuia din pura intuitie. Exista intotdeauna un motiv in spatele deciziei. Iar descoperirea acelui motiv este cheia succesului in afaceri.
Potrivit Asociatiei Americane de Marketing, un consumator din SUA vede zilnic, in medie, aproape 10.000 de mesaje care vin dinspre branduri. Insa din acele 10.000 de posibilitati, un consumator va alege numai cateva companii de la care va achizitiona produse. Cum te asiguri ca produsele tale vor iesi in evidenta in fata competitiei? Potrivit specialistilor in marketing, nu te poti baza doar pe faptul ca reclama ta e cea mai mare sau ca e plasata peste tot. Functioneaza o perioada, apoi acest tip de strategie va inceta sa mai atraga clienti.
Piata din Romania nu este la fel de competitiva ca cea din SUA, vei spune, probabil. Si este adevarat. Insa, chiar daca romanii au mai putine optiuni, tot sunt pusi in fata unei alegeri atunci cand trec pragul unui magazin.
Asa ca va trebui sa te concentrezi in a dezvolta o relatie sanatoasa cu clientii tai cheie, cei care sunt cei mai interesati de ce are de oferit brandul pe care il reprezinti. Iata care sunt strategiile prin care poti face cu succes acest lucru:
1.Pune pret pe oameni
Poti sa ai cel mai bun produs din lume pe un anumit segment de piata. Daca nimanui nu-i pasa de el, nu vei vinde nimic. Inainte sa te gandesti la strategii de marketing sau de vanzari, trebuie sa iti indrepti atentia spre public. La ce tip de oameni vrei sa ajungi si ce vor ei mai exact?
Fa un focus group si studiaza persoanele care ar putea fi interesate de produsul tau. Ce varsta au, ce sex, ce ocupatie? Treci apoi de la generalitati, la date particulare. Are publicul tau tinta dorinte sau nevoi care nu pot fi acoperite de piata sau pe care produsul tau le poate acoperi? Inainte sa te gandesti cum sa ajungi la mase mari de oameni, trebuie sa te gandesti cum ai putea sa convingi un singur client sa-ti cumpere produsul.
Dupa ce iti faci o idee despre cum arata clientul tau, va trebui sa iti dai seama unde se potriveste produsul pe care il oferi. Ce probleme ale clientului poate acest produs rezolva? Atunci cand vei gasi intersectia intre ce isi doreste/are nevoie clientul si cum poate acoperi bradul tau aceasta nevoie poti striga „Evrika“.
Tine minte ca, in epoca in care traim, clientii sunt din ce in ce mai inteligenti in a descoperi strategii de marketing. Nu mai pica in plasa la fel de usor cum o faceau odata si isi concentreaza atentia mai ales pe companii care sunt cu adevarat folositoare si investesc timp si bani in dezvoltarea unor produse de calitate.
2. Nu-ti fie frica sa fii controversat
Cand vrei sa atragi atentia asupra companiei tale probabil ca ultimul lucru pe care vrei sa-l faci este sa spui ceva controversat. Este adevarat ca nu trebuie sa jignesti in niciun fel consumatorii, insa a-ti spune ferm punctul de vedere intr-o problema sau alta poate de multe ori sa ii apropie pe clienti de brandul tau. Acestia se vor identifica automat cu valorile si principiile pe care ai ales sa le promovezi si isi vor indrepta atentia, din inertie, asupra companiei tale.
In plus, nu te poate placea toata lumea, iar asta este in regula, pentru ca obiectivul tau ar trebui sa fie sa ajungi exact la oamenii care au cu adevarat nevoie de produsele tale. Iar atunci cand stai deoparte mereu si eviti sa te situezi ferm intr-o anumita tabara, s-ar putea sa atragi, in loc de respect, mai degraba dispretul tuturor.
A-ti spune deschis parerea intr-o problema care afecteaza societatea este felul in care poti identifica si ajunge cel mai repede la publicul tau tinta. Si asta fara sa cheltuiesti fonduri importante in campanii de cercetare a pietei.
3. Fii uman
Un brand este foarte impersonal. Este o entitate abstracta, un logo, un tagline. Cum poti convinge oamenii sa-l placa? Fii uman! Oamenii sunt atrasi de alti oameni si le place sa stie ca in spatele unui brand se afla o persoana, nu numai masinaria complicata a unei corporatii.
Campaniile de promovare ar trebui sa fie directionate spre indivizi, ar trebui sa vorbeasca oamenilor intr-un limbaj simplu, familiar, usor de inteles. Angajeaza daca poti un om care sa tina constant legatura cu clientii, inclusiv in online, si sa raspunda tuturor intrebarilor pe care acestia le pot avea.
In plus, studiaza nevoile persoanelor care iti viziteaza magazinul. De exemplu, omul de afaceri Cezar Rapotan, CEO-ul celei mai mari companii de distributie de materiale de constructii din Romania, a ales sa puna la dispozitia clientilor, in anumite conditii, transportul gratuit al materialelor de constructii la locul unde acestia au nevoie de ele. In acest fel, persoanele care apeleaza la Arabesque pentru aprovizionare, nu mai au grija transportului. O grija in minus, mai ales daca trebuie sa finalizeze o lucrare de amploare – de exemplu construiesc o casa – si au nevoie de cantitati mari de caramida, tigla, placi PVC etc.
Tu ce strategii aplici pentru a mari vizibilitatea brandului tau?
Sursa foto: Shutterstock.com