Dan Pink, cel care îi scria discursurile lui Al Gore, menționează, în cartea sa despre motivarea  angajaților „Chemarea: Adevărul surprinzător despre ceea ce ne motivează”, că vechile   sisteme de pedeapsă și recompensă nu mai funcționează pe termen lung în societatea    modernă, iar performanța depinde mai mult ca niciodată de principii hedonistice.

În acest context, angajatorul trebuie să acorde mai multă atenție construirii unui mediu de lucru plăcut, implicării personalului în activități provocatoare și care pot oferi satisfacție profesională, precum și recompensării acestuia prin metode ce țin mai mult de emisfera dreaptă a creierului decât de argumente raționale.

De ce este necesară motivarea angajaților
Lipsa de motivație a personalului
Cum poți motiva angajații

De ce este necesară motivarea angajaților

Motivația este importantă în afaceri deoarece influențează reacțiile personalului. Angajații motivați au dorința de a lucra eficient şi de a obține rezultate foarte bune, ducând la o productivitate mai mare, venituri sporite, economii, o satisfacție profesională vizibilă în toate departamentele.

Lipsa de motivație a personalului

Personalul cu o motivație redusă tinde să lucreze mai lent, fără a ține seama de productivitate sau de eficiență, și ajunge să afecteze bugetul companiei. Motivația scăzută poate fi cauzată de lipsa direcției sau a unui scop și, uneori, poate fi stimulată prin introducerea unor obiective sau schimbări în mediul de lucru.

Printre factorii care pot duce la scăderea motivației se numără:

    • reducerea salariului sau primirea unor noi taskuri, fără recompensă financiară;
    • relaṭiile tensionate cu superiorii sau cu colegii;
    • lipsa provocărilor și rutina în activităṭile cotidiene;
    • programul de muncă extins ce afectează viața personală;
    • politicile inutile sau care încurcă fluxul de lucru al departamentelor;
    • nesiguranța locului de muncă.

Cum îți dai seama că angajații nu sunt motivați

Există anumite aspecte care reflectă lipsa de motivație a angajaților. Cu cât mai repede le observă liderul echipei (managerul), cu atât mai ușor poate fi remediată situația, înainte ca angajatul să „contamineze” mediul de lucru sau să plece din companie:

1. Scăderea productivității

Scăderea productivității este un semnal de alarmă privind lipsa de concentrare a unui angajat.  Aceasta poate avea cauze multiple: plictiseală determinată de același tip de muncă, faptul că personalul mediocru are parte de aceleași recompense ca și cel productiv, pierzându-și concentrarea și aducând pe pilot automat angajații performanți, sau strategiile de micromanagement, care sufocă sau copleşesc angajații.

2. Schimbarea atitudinii

Dacă angajații nu mai depun eforturi, iar acest lucru este vizibil chiar și în atitudinea lor în contexte sociale la locul de muncă, este foarte clar că nu se mai simt confortabil în funcțiile sau în mediul lor de lucru și au nevoie de o schimbare. Însă nu trebuie să generalizezi situația în cazul personalului introvertit, cei a căror personalitate nu s-a schimbat de la angajare.

3.  Întârzieri

Un alt reper privind schimbarea în rău sunt întârzierile constante ale angajaților, ceea ce denotă dorința de a amâna cât mai mult activitățile profesionale. Într-o astfel de situație, este recomandabil ca superiorul să aibă o discuție deschisă cu cel care întârzie frecvent și să afle cauza acestei atitudini.

 4. Feedback negativ din partea clienților

Dacă apar feedbackuri voluntare ale clienților, care însă descriu acțiuni negative ale unui anumit angajat, atunci personalul în cauză s-a implicat într-o serie de reacții nepotrivite la adresa clientului. Însă înainte de a judeca, abordează angajatul dintr-o perspectivă rezervată și află varianta lui asupra incidentului. E posibil ca unii clienți să nu aibă acces la o vedere de ansamblu a procesului profesional.

beth solano 313665

Cum poate afecta compania lipsa motivației angajaților

Lipsa motivației, respectiv o productivitate scăzută și o implicare redusă din partea angajaților, nu doar că poate „molipsi” întregul personal, dar poate influența negativ interacțiunea cu clienții, deci poate afecta profitul anual. Acționează înainte că „fisura” motivațională să se extindă.

Cum poți motiva angajații

Motivarea angajaților trebuie să fie corelată cu atingerea unor obiective clare, pentru a stabili direcția în care aceștia trebuie să se îndrepte. Însă modul în care îi motivezi ține de strategii exemplificate prin metode care nu includ neapărat stimuli financiari, cât recompense emoționale.

Daniel Pink, „Drive”, autorul arată cum companii care și-au propus să aducă beneficii unor comunități întregi, în domenii foarte diferite, au excelente rezultate tocmai datorită motivației puternice a angajaților acestora de a reuși.

Metode financiare

Când vorbim despre  motivații financiare, înseamnă că angajatorul cheltuie bani
pe o recompensă directă sau angajatul primește un fel de recompensă monetară. Recompensele financiare sunt motivații pe termen scurt pentru angajați și sunt uitate mai târziu, de-a lungul carierei lor.

1.Mărirea salariului

În ciuda problemelor legate de salariile românilor, mărirea salariului nu este cea mai potrivită formă de a pune capăt unei crize, ci poate fi cumulată cu o altă măsură, imediat ce a fost identificată cauza dezechilibrului, cu ajutorul departamentului de resurse umane. Dacă decizi să mărești salariul unui angajat pentru a-l motiva, folosește întotdeauna argumente care să-l provoace și să-i stimuleze productivitatea: atribuie-i noi sarcini mai atractive, în schimbul cărora îi suplimentezi veniturile.

 2. Bonusuri de performanță

Lipsa direcției într-o organizație poate duce la motivație scăzută. Astfel, într-o discuție despre clarificarea obiectivelor, poți stabili anumite bonusuri de performanță, dacă angajatul atinge niveluri profesionale clar delimitate, însă nu te baza doar pe acestea. Cel mai probabil, e nevoie și de schimbări la nivelul mediului de lucru.

Strategii de motivare non-financiare

Spre deosebire de motivarea financiară, factorii non-financiari sunt mai des întâlniți și pot scoate în evidență creativitatea managerilor. Această metodă necesită mai mult timp și efort din partea managerului, dar are efecte de durată. Dacă un manager dorește să-și motiveze cu adevărat angajatul, trebuie să se gândească la acesta individual și să decidă ce recompense personalizate pot fi acordate unui angajat anume.

1. Crește-i starea de confort

Oferă-i posibilitatea să-și expună nemulțumirile într-un mod fără consecințe negative sau, pur și simplu, pune-i la dispoziție instrumente performante și condiții plăcute de lucru dar, mai ales, posibilitatea de a evolua în cadrul companiei. Prezența unui spațiu de relaxare, un loc dedicat pentru odihnă, aprovizionat cu fructe și un espressor, sau un masaj pe săptămână asigurat de o companie specializată ar putea produce o schimbare majoră în atitudinea angajaților.

 2. Oferă-i siguranță

Demotivația poate veni din nesiguranța locului de muncă, pe care i-o poți îndepărta, însă, printr-un contract pe termen nedeterminat, într-o formă legală avantajoasă lui. Un alt aspect deosebit de important este să ții cont de faptul că, odată cu pandemia de COVID-19, s-a schimbat radical modul în care oamenii, comunitățile și mediul de afaceri funcționează, iar adaptabilitatea la noi nevoi, precum protecția sanitară atât în spațiile publice, cât și în propriile locuințe, a devenit un element-cheie pentru a face față, cu succes, provocărilor „noii normalități”. 

Astfel, dacă înainte de criza sanitară mondială, accentul era pus pe conceptul de eco-friendly, acum este nevoie de regândirea modului în care sunt amenajate și organizate spațiile de birouri, pentru a crea un mediu de lucru care să susțină colaborarea dintre angajați și desfășurarea activităților zilnice, în condiții de protecție sanitară, ținând cont, totodată, de practicile sustenabile. 

În acest context, al noii normalități, ca angajator sau administrator al unei clădiri de birouri, trebuie să faci față unor provocări precum:

  • creșterea încrederii angajaților în locul de muncă, astfel încât să se poată întoarce la birou fără teama că se pot îmbolnăvi;
  • găsirea unor soluții la fel de puternice și ample ca problema globală creată de criza sanitară, pentru ca aceasta să fie rezolvată pe termen lung, nu doar pentru moment; 
  • găsirea unor soluții eficiente care să răspundă amenințărilor de tip patogen ale prezentului, dar și ale viitorului, astfel încât situații similare pandemiei de COVID-19 să nu mai ia pe nimeni pe nepregătite;
  • construirea unor sisteme de informare prin care angajații să înțeleagă foarte bine importanța măsurilor sanitare, să aibă mai multă încredere în mediul de lucru și să primească sprijinul necesar în efortul de a percepe spațiile comune într-un mod diferit decât erau obișnuiți înainte de pandemie;
  • construirea unor clădiri sănătoase și sustenabile, în care sustenabilitatea nu mai înseamnă doar consumul rațional de resurse, ca energia, de exemplu, reciclarea ori protejarea mediului înconjurător, ci și măsuri ce pot fi aplicate, în primul rând, pentru protecția sănătății oamenilor, cu efecte cât mai puțin nocive asupra ecosistemelor naturale;
  • regândirea conceptului de business sustenabil, care, în noua normalitate, înseamnă angajați sănătoși, productivi, care au încredere în eficiența muncii în spațiile de birouri și care pot avea performanțe pentru că se simt protejați din perspectiva sanitară.

Însă, în tot acest context, pornind de la numeroasele provocări ale noii normalități, dar și din nevoia unui set de măsuri concrete, Genesis Property a creat, la inițiativa fondatorului și președintelui companiei, Liviu Tudor, IMMUNE Building Standard™, un standard ce cuprinde peste 130 de măsuri inovatoare de protecție sanitară și pe care poți să le aplici și tu.

Mai exact, IMMUNE Building Standard™ are ca scop transformarea clădirilor de birouri în spații în care angajații își pot desfășura activitatea în condiții de siguranță sporită, atât în timpul pandemiei, cât și după aceasta. Principiul de bază este că, în lumea postpandemică, bunăstarea și sustenabilitatea vor fi preocupări generale. De aceea, IMMUNE™ își propune pregătirea eficientă a clădirilor în fața potențialelor riscuri de natură patologică, protejarea rezidenților clădirilor de birouri și susținerea excelenței în mediul de business.

Concret, iată câteva exemple de măsuri IMMUNE™ pe care le poți lua, pentru a oferi angajatului o cât mai bună protecție sanitară la locul de muncă:

  • utilizarea unui sistem de tipul IMMUNE Digital Twin Display, care monitorizează calitatea aerului, a apei și nivelul de aglomerație din clădire, cu ajutorul unor senzori speciali; 
  • folosirea luminii UV-C, sterilizant nonchimic, pentru igienizarea spațiilor de birouri;
  • alegerea unor sisteme eficiente de purificare a aerului, cum ar fi utilizarea peroxidului de hidrogen pentru dezinfectarea aerului, care poate elimina 99,9% dintre virusuri;
  • utilizarea unor sisteme de purificare a apei, pentru eliminarea contaminanților;
  • folosirea vopselelor antibacteriene, antimucegai, antivirus, pentru amenajarea pereților din băi, bucătării, dar și pentru scările interioare;
  • alegerea unui mobilier care are colțurile rotunjite, pentru că e mai ușor de igienizat și nu permite acumularea de bacterii și virusuri;
  • instalarea în lifturi a butoanelor care se curăță singure și a unor sisteme de purificare a aerului;
  • amenajarea unor camere de izolare, în cazul în care apar urgențe medicale;
  • organizarea unui spațiu de depozitare IMMUNE™, în care să stochezi toate materialele de care ai putea avea nevoie în cazul unei situații sanitare excepționale, inclusiv măști de protecție;
  • amenajarea unei camere de carantină, echipate cu tehnologie care neutralizează 99,9% dintre virusurile din aer.

 3. Oferă-i recunoaștere

Arată-i aprecierea pentru ideile sale bune, atât individual, cât și față de colegii săi. Pentru a spori performanța și competitivitatea, poți testa tehnici care să stimuleze angajatul să dea tot ce are mai bun: panou cu „Angajatul lunii” sau alocarea unui buget pentru personalizarea biroului.

 4. Transmite-i sentimentul de apartenență

O modalitate de a inspira acel sentiment  de apartenență este ca fiecare membru al echipei să se familiarizeze cu ceea ce fac ceilalți membri. Permite-i fiecăruia să vină cu propriile idei pentru îmbunătățirea activității și să aibă contribuții personale la întregul proces. Atunci când personalul simte că își aduce aportul la realizarea unui lucru, își dorește să reușească, nu să eșueze sau să dezamăgească clientul, iar pentru asta depune mai mult efort. Oferă-le angajaților posibilitatea să se implice în luarea deciziilor importante.

Metode de motivare non-financiară

Concret, îți oferim câteva propuneri pe care le poți personaliza și implementa, în conformitate cu specificul activității tale:

1. Angajatul lunii

Recunoașterea informală, atât de simplă, oferă o satisfacție imensă angajatului, cu atât mai mult cu cât panoul Angajatul lunii reprezintă o dovadă de apreciere oficială în față colegilor și  a superiorilor.

Selectează cu atenție criteriile conform cărora va fi ales angajatul lunii. Fie că e vorba de  performanță individuală, de feedbackul clienților sau munca în echipă, pornește de la a stabili clar atât pentru angajați, cât și pentru departamentele de conducere reperele pe care le vei lua în considerare.

Identifică și fă cunoscute criteriile pe baza cărora angajații vor fi evaluați și apreciați, acest fapt va ajuta personalul să se autoevalueze și să-și îmbunătățească performanțele. Oferă angajaților  posibilitatea de a pune întrebări, de a discuta și de a-și împărtăși opiniile asupra criteriilor.

Proiectează și comunică procesul prin care angajații vor fi selectați pentru recunoaștere, astfel încât toți să înțeleagă în mod clar procesul de selecție. Ei vor dori, de asemenea, să știe cine   va decide pe baza criteriilor comunicate. Stabilește cine va face parte din juriu.

Alocă timpul necesar pentru ca oamenii să se califice pentru recunoaștere și anunță premiile  sau recunoașterea, încă de la început, conform bugetului. Măreşte valoarea recunoașterii prin  următoarele metode: denumește angajații performanți în mod public, trimite un anunț prin  e-mail la nivel de companie. Alege premii cu o valoare materială mică, dar care pot fi distractive și vizibile pe birou – o ramă foto cu un layout de „Angajatul lunii” și poza câștigătorului, o medalie sau o cupă, un voucher la cantina companiei sau decorațiuni de birou. Așază panoul cu „Angajatul lunii” într-un loc vizibil din sediu, poate chiar la intrarea în zona de birouri.

2. Program flexibil

Un program de lucru flexibil este o alternativă la săptămâna de lucru tradițională de la 9  la 18, de 40 de ore. Acesta permite angajaților să își modifice timpul de sosire și/sau de plecare. În cazul unor politici organizaționale, angajații trebuie să lucreze un număr de ore convenit pentru o anumită plată și să fie prezenți în timpul unui „timp  de bază” zilnic.

Modalitățile de lucru alternative, cum ar fi programul flexibil de lucru, fac obiectul unui acord între angajator și angajat (sau reprezentantul angajatului).

Aceste decizii pot avea un efect emoțional pozitiv major asupra angajaților, care vor putea îndeplini unele sarcini casnice sau își vor putea lua copiii de la școală, fără să se   gândească la faptul că acest lucru le-ar putea afecta cariera. În plus, permiterea unui program work-from-home limitat poate crește productivitatea și atașamentul față de companie.

3. Organizarea unor spații de relaxare

Munca într-un „cubicle” poate fi plictisitoare, mai  ales când ai tendințe claustrofobe. Pentru a oferi o alternativă angajatului care se simte copleșit de limitările spațiului de lucru, poți amenaja  o cameră de relaxare, într-un loc aerisit și mobilat minimal, care să ajute la revigorarea stării personalului.

Fie că amenajezi o zonă de canapele și șezlonguri pentru un somn scurt de după-amiază sau o zonă de distracție cu o masă de ping pong și o consolă de jocuri, posibilitatea unei escapade crește productivitatea și plăcerea de a lucra în cadrul companiei.

4.  Activități colective de tip teambuilding și workshop

Aceste activități întăresc legăturile dintre colegi prin experiența comună la care ei iau parte și pot chiar evidenția anumite abilități profesionale neaccentuate până atunci care pot deveni obiectul unor noi sarcini, mai provocatoare pentru angajat.

De asemenea, reprezintă o oportunitate de a aduce dinamism într-un proces de rutină, care se desfășoară în fiecare zi în același spațiu, implică aceleași activități și aceleași ipostaze ale colegilor.

Din fericire, există o gamă largă de activități de tip teambuilding: de la workshop-uri de cooking până la activități de voluntariat, de la acțiuni de împădurire până la teaching pentru copii din zone defavorizate. Poți alege, de asemenea, să participați ca echipă la activități sportive și distractive precum The Color Run sau puteți opta pentru programe ecologice, precum Let’s do it, Romania.

ashim d silva 106271

 5. Birouri personalizate

Birourile angajaților sunt adesea de mici dimensiuni, încadrate într-un „cubicle” sau fără sursă de lumină naturală. Acest lucru le poate afecta starea emoțională și se poate reflecta în productivitatea lor, așa că găsește noi metode de a le încânta privirea și, deci, de a le îmbunătăți starea de spirit.

Indiferent că organizezi o competiție pentru cel mai frumos decorat birou, că dedici o zi acestei sarcini sau, pur și simplu, că îi încurajezi s-o facă, acest fapt poate aduce schimbări benefice în mediul de lucru.

annie spratt 294450

Iată propunerile noastre, pe care le poți implementa cu ușurință și rapiditate, le poți personaliza conform specificului afacerii și biroului tău, pentru ca angajații să se simtă implicați și apreciați, iar rezultatele lor să reflecte acest lucru.

Sursa foto: Unsplash

Total
12
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*