Pe măsură ce restricțiile aflate în vigoare pentru combaterea pandemiei de coronavirus sunt ridicate gradual, tot mai multe companii, dar și angajații lor încep să se pregătească pentru a reveni la birouri. Însă, așa cum se întâmplă în cazul multor evenimente care au loc la nivel mondial, este de așteptat ca lunile petrecute în izolare, lucrând de acasă să schimbe dramatic modul în care vedeam până acum munca de la birou. 

În primul rând, pandemia a forțat companiile care încă nu erau pregătite să le permită angajaților să lucreze de acasă să ia rapid măsurile necesare, astfel încât să nu aibă de suferit din punct de vedere al performanței. Pe de altă parte, angajații au avut ocazia să experiementeze un mod de lucru mult mai flexibil, să nu mai piardă timp făcând naveta serviciu-acasă, cheltuind mai puțini bani și petrecând mai mult timp împreună cu familia. 

Astfel, nu este deloc surprinzător că un studiu Gallup a arătat că 54% din angajații din SUA ar fi dispuși să-și părăsească locul de muncă pentru unul care să le permită să lucreze tot timpul de la distanță. În aceste condiții, este important să vedem care sunt principalele moduri în care munca la birou s-ar putea schimba în următorul an și care va fi impactul pe termen lung al ultimelor luni: 

  • Flexibilitatea, principala dorință a angajaților

Flexibilitatea era o dorință a angajaților încă dinainte să înceapă pandemia, fie că vorbim despre un orar flexibil sau despre a avea opțiuni pentru relaxare și petrecere a timpului liber sau a pauzei de masă în apropierea sau chiar în incinta spațiilor de birouri. 

Acum, pe măsură ce mulți angajați s-au adaptat la munca de acasă, și-au creat o rutină și au învățat să fie productivi lucrând de la distanță, ei și-au dat seama și ce ar însemna un program mai flexibil pe termen lung: mai mult timp petrecut cu familia și copiii, organizarea programului pentru maximum de productivitate, evitarea aglomerației de la orele de vârf etc.. 

Pe termen lung, cel mai probabil, fiecare companie își va stabili propriile reguli privind lucrul de acasă și flexibilitatea programului. Spre exemplu, Twitter a anunțat că angajații săi vor putea lucra de la distanță pe termen nelimitat, în timp ce companii precum Amazon sau Microsoft au prelungit munca remote până cel puțin la sfârșitul anului. Alte companii deja iau în calcul acordarea mai multor zile de munca de acasă pe săptămână angajaților, astfel încât să poată asigura condițiile de distanțare socială celor care vin la birou, să reducă riscurile, dar și să își mulțumească angajații. 

  • Upgrade-ul spațiilor de birouri

Schimbări vom vedea și la nivelul designului și funcționalității birourilor. Orientarea spre decor variabil și tehnologie de ultimă oră era deja un trend pentru marile companii, însă acum, cu atât mai mult, vom vedea o transformare a spațiilor de lucru. Reamenajarea sălilor de conferințe și de ședințe, amenajarea unor studiouri virtuale, regândirea sălilor de mese și multiplicarea spațiilor individuale de lucru sunt deja acțiuni pe care corporațiile au început să le implementeze. 

O atenție specială va fi acordată și măsurilor de protecție a sănătății angajaților: dispenserele cu dezinfectant și stocurile de măști vor fi, cel mai probabil, obligatorii în toate birourile. În plus, este de așteptat să fie îmbunătățite și metodele de recirculare a aerului, de aerisire a încăperilor, precum și instalarea unor termoscanere care să detecteze din timp angajații care au temperatura peste limitele normale. 

  • Investițiile în programe de teleconferință

Ședințele organizate pe Skype, Zoom, WebEx sau Hangouts au devenit deja o obișnuință pentru angajații din corporații, iar impedimentele cauzate de utilizarea tehnologiei pentru a ține teleconferințele s-au dovedit a fi izolate și, adeseori, ușor de rezolvat. Cu o conexiune bună la internet, oricine poate participa la ședințe și este de așteptat ca în viitor acestea să devină un obicei, chiar dacă o parte din angajați vor reveni la birou. 

Unele companii iau în calcul inclusiv investiția în dezvoltarea propriilor programe interne sau în găsirea celor mai bune metode pentru a nu depinde de furnizorii externi. Pentru firmele mai mici, diversitatea programelor de teleconferințe înseamnă mai multă flexibilitate și certitudinea că, dacă un program nu funcționează, poți oricând să ții întâlnirile cu ajutorul altuia. 

  • Amenajarea birourilor de acasă

Pentru că puțini angajați aveau amenajat acasă un birou confortabil, care să le asigure toate condițiile pentru a lucra eficient, există companii care au început să le ofere acestora un buget pentru a-și amenaja propriul birou. Banii pot fi folosiți pentru achiziționarea mobilierului, a corpurilor de iluminat, precum și a unor laptopuri sau desktopuri performante.

Mai mult, în Elveția, o instanță de judecată a decis că angajatorii pot fi obligați să deconteze o parte din cheltuielile angajaților cu chiria, dacă aceștia sunt nevoiți să lucreze de acasă. Cazul respectiv judecat de instanța elvețiană se referea la angajații care au fost nevoiți să își închirieze o cameră sau un apartament în plus pentru a putea lucra în liniște, asa că instanța a decis că aceștia sunt eligibili pentru a primi din partea angajatorilor o compensație lunară de până la 154 de dolari, pentru acoperirea unei părți a chiriei. 

Indiferent de măsurile pe care le va lua fiecare companie în parte, în special pe termen lung, un lucru este cert: schimbări vor exista din plin, iar munca la birou, așa cum o știam cu toții nu va mai arăta niciodată la fel. 

Sursă foto: Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*