Fiecare nouă relație creată prin intermediul companiei are potențialul de a deveni o sursă de venituri pe termen lung sau un risc pentru afacerea ta. 

Cea mai bună modalitate de a stabili un nivel minim de protecție este de a face o evaluare a clienților înainte de a le aloca resursele tale, de orice natură ar fi acestea. S-ar putea să crezi că odată ce contractul este semnat, acesta te protejează de majoritatea problemelor, deoarece instanța va forța clientul să respecte clauzele contractului. Din păcate, în sistemul judecătoresc chiar și o mică dispută se poate transforma într-un coșmar și ale cărei costuri va trebui să le suporți. 

Verificând statutul companiei și a istoricului de plăți către alți furnizori de servicii sau colaboratori, îți vor fi afișate datele de care ai nevoie pentru a lua decizii bune și pentru a trata potențialul client în mod corespunzător. 

Când trebuie să verifici un nou client 

Fiecare situație este diferită, dar, ca regulă generală, vei dori să cercetezi atent clientul încă de la schimbare datelor de contact. Pe măsură ce investești mai mult timp și resurse, asigură-te că privești obiectiv relația și că ai dovezi clare că merită să îți iei angajamentul de a lucra pentru acest client. 

Pune-ți această întrebare: „cât de mult vreau să muncesc înainte să primesc primii bani?” Răspunsul facil ar fi „50% în avans”, dar acest lucru nu este întotdeauna posibil. Clienții mai mari, de exemplu, au termene de plată de cel puțin 30 de zile de la data emiterii facturii, timp în care îți pot cere și primele livrabile.

Dacă ți-a fost solicitată o ofertă, verifică prezența online a potențialului client (website-ul, profilurile de social media) și încearcă să îți dai seama de seriozitatea acestuia de la primele întâlniri și din conversațiile telefonice, înainte de a merge mai departe cu propunerea. 

Dacă estimezi că va trebui să petreci mult timp pregătind oferta, pentru că volumul de muncă urmează să fie mare, documentează-te bine înainte de a investi timpul necesar pentru pregătirea propunerii. 

Verificarea clientului

Odată ce oferta este acceptată și urmează să semnați contractul, asigură-te că acesta este executoriu. Iată cum: 

  1. Află statutul companiei și identifică persoanele principale asociate acesteia. Având aceste date, poți descoperi o mulțime de informații printr-o simplă căutare online, de la materiale de presă, la date despre companie și activitățile desfășurate de aceasta, incidente de plată sau chiar dosare în instanță;  
  2. Obține o confirmare oficială că firma este legitimă. Din fericire, există platforme web care fac o scanare completă a înregistrărilor publice, astfel că informațiile de care ai nevoie sunt la un click distanță.  

În cele mai multe cazuri, rezultatele căutărilor te vor ajuta să evaluezi „imaginea de ansamblu”, dacă răspund următoarelor întrebări: 

  • Au fost înregistrate falimente? Când?
  • Există în prezent vreun litigiu cu alți parteneri de afaceri? Au existat demersuri legale împotriva companiei? 
  • Sunt înregistrate incidente de plată la adresa acestei companii?  
  • Care este statutul companiei? Dacă apare „în pierdere” sau „anulat” este un indiciu că ai putea avea probleme în finalizarea proiectului propus;
  • Este cineva din conducerea companiei implicat în litigii sau în afaceri controversate?
  • Există cifre de vânzări/profit sau rapoarte financiare? Reține dacă datele sunt raportate sau sunt doar estimări; 
  • Înregistrările online despre companie corespund cu ceea ce știi despre aceasta de la cei care te-au contactat?

Nu uita să te asiguri că și compania ta este listată! La urma urmei, s-ar putea să fii de cealaltă parte a acestui proces, dacă un potențial client face cercetări pentru a hotărî dacă să lucreze cu tine. 

Folosește informațiile obținute 

În urma acestor procese de căutare și documentare ar trebui să fi acumulat suficiente informații despre clientul tău. Vei constata că documentarea despre clienții și partenerii tăi de afaceri te-a scutit de stresul nesiguranței și de muncă depusă în zadar. 

Punând în balanță costul pentru crearea unui cont pe platforma online a unui birou de credit și avantajele pe care le va genera, poți fi sigur că este cea mai bună poliță de asigurare pe care ai putea-o găsi vreodată. 

Sursa foto: pexels.com 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*