Pentru antreprenori, eșecul în business poate lua multe forme. De la micile pierderi, la pierderea unui client important în fața unui competitor sau dificultăți mai mari, cum ar fi incapacitatea de plată sau imposibilitatea de a onora comenzi, toate aceste obstacole îți pot periclita businessul. Atunci când nu iei măsuri la timp pentru a depăși cu bine situațiile dificile, riști dispariția businessului tău de pe piață.

Nu există afacere care să nu treacă prin perioade critice, fie că acestea sunt create de factori interni, fie externi. Totuși, cât timp antreprenorii au inspirația de a pune în aplicare niște strategii inteligente care să readucă businessul pe linia de plutire și să redreseze o perspectivă sumbră, afacerile lor reușesc nu doar să supraviețuiască, ci chiar să exceleze.

Fii mereu pregătit

Nu este nevoie să îți creezi câte un plan sau o strategie pentru fiecare lucru care ar putea să meargă prost. Este foarte important să fii pe deplin pregătit mental pentru a face față situațiilor dificile. De multe ori, este mai greu să îți depășești propria dezamăgire decât să îți repui afacerea pe picioare. Mulți antreprenori consideră că eșecul businessului înseamnă și eșecul lor, motiv pentru care devin mult mai precauți și puțin dispuși să își mai asume orice fel de risc.

Astfel de situații pot apărea mai ales în cazul antreprenorilor aflați la început de drum, care nu au multă experiență în dezvoltarea unui business durabil, care să le aducă profit. Pentru ei, cheia spre a-și clădi mai departe afacerea este să se asigure că înțeleg pe deplin tainele antreprenoriatului, că învață din greșelile altora și își însușesc câteva tactici esențiale prin care să prevină problemele pe viitor. Un curs de antreprenoriat intensiv îl poate ajuta pe orice om de afaceri aflat la început de drum să își consolideze cunoștințele, dar și să pună bazele unui management competent în compania pe care o conduce.

Nu lua decizii emoționale

Atunci când apare un obstacol sau se întâmplă ceva rău, primul instinct este acela de a lua o decizie emoțională, încă sub influența celor petrecute. Această practică este, de cele mai multe ori, dăunătoare. În plus, hotărârile de acest fel sunt cele care pot provoca și mai multe probleme, pe termen lung.

De aceea, este indicat să îți rupi o parte din timp pentru a analiza, la rece, ce s-a întâmplat, a înțelege motivele din spatele eșecului, a identifica acțiunile prin care ai fi putut preveni eșecul și a învăța cum poți proceda mai bine pe viitor. Fie că îți trebuie câteva minute, fie  zile sau săptămâni, un timp în care să îți pui gândurile în ordine poate fi exact lucrul de care ai nevoie pentru a reveni în forță.

Reevaluează situația în care se află afacerea

Eșecul îți oferă și o oportunitate: aceea de a învăța din greșeli și de a ști ce să faci pentru ca ele să nu se mai repete în viitor. Este crucial să identifici corect motivele pentru care lucrurile nu au mers așa cum îți doreai. Poate ai luat decizii greșite, poate oamenii pe care te bazai nu au reușit să se ridice la înălțimea așteptărilor, poate că nu ai investit suficient timp sau efort în businessul tău ori poate nu ai anticipat corect mișcările pieței. În cele mai multe cazuri, eșecul are în spate un cumul de factori care, odată identificați, pot fi eliminați prin îmbunătățirea procedurilor, o mai bună disciplină, construirea unei alte culturi organizaționale sau prin facilitatea comunicării între angajați sau departamente.

Învață să treci peste un eșec

Niciun antreprenor de succes nu se poate lăuda cu un business care să fi mers pe roate de la bun început și care să nu se fi confruntat vreodată cu probleme sau chiar cu situații critice. Eșecul nu ocolește pe nimeni, iar cea mai mare greșeală este să lași ca un pas înapoi să îți influențeze decisiv businessul. După ce ai tras concluziile și ai învățat cum trebuia să fi procedat, este timpul să treci peste situația respectivă și să mergi mai departe. Dacă pierzi ore în șir gândindu-te doar la cele întâmplate, în loc să îți construiești strategia pentru viitor, acest lucru se va reflecta din plin în modul în care merge afacerea ta.

Sursă foto: Shutterstock/Copyright: interstid

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*