Mulți antreprenori și-au început drumul în business de la zero, construind mici afaceri de familie, pe care le-au extins apoi la nivel regional sau național. Succesul unei afaceri pe plan local poate fi un indicator de încredere, care să îți arate care sunt nevoile cărora produsele sau serviciile tale răspund cel mai bine și în ce direcție ar trebui să mergi pe viitor.

Spre deosebire de multinaționale sau companiile cu renume, micile afaceri au nevoie de timp și efort pentru a-și consolida poziția pe piață și pentru a deveni un competitor redutabil pentru giganții din domeniu. Iar acest lucru nu este imposibil, mai ales dacă ții cont de câteva reguli de aur:

Așteaptă momentul potrivit pentru a-ți extinde businessul

Din dorința de a atinge un public cât mai larg, mulți antreprenori fac o greșeală care îi poate costa afacerea în care au investit timp și bani: se grăbesc să se extindă de pe plan local la nivel național, fără să se asigure că și-au consolidat poziția pe piața locală. Un detaliu esențial pentru succesul unei afaceri aflate la început este să targeteze o nișă sau să ofere un produs sau un serviciu fără egal pe piața pe care activează. Pe măsură ce compania capătă greutate și își construiește o reputație bună în rândul clienților săi, ea își poate deschide noi puncte de lucru sau filiale. În România, un astfel de exemplu este compania Arabesque, fondată de omul de afaceri Cezar Rapotan. Înființată în 1994 la Galați, Arabesque este una dintre puținele companii românești care s-a extins și în afara granițelor țării și a ajuns să numere 19 centre comerciale în România și altele în Serbia, Republica Moldova și Bulgaria.

Stabilește-ți obiectivele încă de la bun început

O companie fondată fără a avea în spate un plan bine închegat se va confrunta încă de la început cu probleme generate de lipsa de cunoaștere a pieței, a concurenței, precum și de confuzia măsurării rezultatelor. Un plan de afaceri construit strategic ar trebui să includă o analiză profundă a pieței, a principalilor competitori, a publicului-țintă pe care ai cele mai mari șanse să îl atragi, precum și a industriei și a poziționării strategice a companiei în piață. De asemenea, acest plan trebuie să includă și principalii indicatori de performanță în funcție de care te vei ghida pe parcurs și în funcție de care îți vei evalua succesul pe termen scurt, mediu și lung.

Nu ignora importanța promovării

Oricât de revoluționar sau calitativ ar fi produsul pe care îl oferi, oamenii nu îl vor cumpăra dacă nu au mai auzit de el. Un studiu realizat de Nielsen Global Survey pe 29.000 de respondenți din 58 de țări arată că 60% dintre consumatori preferă să cumpere produse noi al căror nume le sună familiar: fie produse despre care au auzit în reclame, fie produse noi ale unor companii cu renume pe piață. De aceea, orice business ar trebui să aibă în spate o echipă puternică de marketing, care să îți facă cunoscute produsele sau serviciile publicului larg. În plus, prin promovare le poți explica potențialilor tăi clienți cum diferă produsul tău față de altele pe care ei le folosesc deja și ce avantaje ar avea dacă ar cumpăra produsul oferit de tine.

Cunoaște problemele cu care se confruntă comunitatea locală

Pentru că vorbim despre afaceri începute pe plan local, un lucru esențial în a-ți asigura succesul este să cunoști foarte bine problemele cu care se confruntă comunitatea și să analizezi în ce măsură s-ar putea implica compania ta în rezolvarea lor. De exemplu, unele companii susțin activ plantarea de pomi în regiunile afectate grav de despădurire, în timp ce altele militează pentru reducerea cantității de deșeuri în zonele poluate. Alte companii mizează pe șomajul ridicat dintr-o regiune pentru a arăta cum a reușit să creeze locuri de muncă pentru locuitori și să contribuie la dezvoltarea economică a locului.

Nu înceta să crezi în ceea ce faci

În momentul în care tu nu mai crezi în businessul tău sau în potențialul său de a atinge succesul, nici ceilalți nu o vor face. Iar atunci când îți dedici efortul și banii pentru a fabrica un produs sau a oferi un serviciu, faptul că tu crezi în ideea ta se va traduce printr-o calitate mai bună a acelui produs ori serviciu, pentru că îți vei da interesul ca acesta să nu aibă egal pe piață. Acest lucru nu înseamnă că nu trebuie să fii deschis la criticile constructive sau să nu mai cauți metode prin care îți poți îmbunătăți businessul. Însă atunci când crezi cu adevărat într-un lucru, rezultatele muncii pe care o depui vor fi dublate de onestitate și de încrederea pe care o ai în produsul pe care compania ta îl pune pe piață.

Sursă foto: Shutterstock/Copyright:Dzhafarov Eduard

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*