Tinerii români au prins gustul profesiilor liberale și preferă să lucreze pe cont propriu sau optează pentru joburi cu program flexibil în detrimentul statutului de angajat full-time, chiar dacă asta înseamnă să muncească mai mult pentru aceeași sumă de bani.

În acest context, antreprenoriatul românesc se află pe o pantă ascendentă, iar în 2017 au fost înființate cu 29% mai multe firme decât în anul 2016. Totuși, și numărul companiilor aflate în insolvență anul trecut a fost dublu față de media europeană.

Așadar, deși perspectiva deschiderii unei noi firme este una care-i încântă pe mulți dintre tinerii din România, contextul fiscal și economic trebuie luat în calcul încă din faza de planificare a noii companii, pentru ca șansele de succes ale acesteia să fie cât mai mari. Dacă te numeri printre cei care aspiră la statutul de antreprenor, vei avea nevoie de un plan bine pus la punct care să-ți ofere o direcție clară de acțiune, chiar și atunci când dai de greu.

1. Decide ce tip de afacere vrei să pornești, în cât mai multe detalii

Mai ales în fazele de început ale afacerii, nimeni nu-ți va spune ce să faci și nu te va trage la răspundere dacă nu-ți respecți obiectivele auto-impuse. De aceea, în primul rând trebuie să fii sigur că ești dispus să investești timpul și efortul necesar pentru dezvoltarea unei companii și să dai dovadă de ambiție, disciplină și perseverență la fiecare pas.

Apoi, e necesar să decizi care vrei să fie statutul și structura acestei afaceri. Vrei să fii un întreprinzător independent cu statut de Persoană Fizică Autorizată? Sau ai în plan deschiderea unei companii care să necesite angajarea de personal și, eventual, cooptarea unor asociați?

Mai mult decât atât, vrei să pornești de la o idee originală sau vrei să preiei o franciză? Înainte de a face aceste alegeri, documentează-te cu privire la toate implicațiile fiscale și legale ale fiecărui tip de organizație.

De asemenea, va trebui să decizi din start dacă afacerea ta va oferi produse sau servicii și dacă acestea vor fi accesibile sau vor reprezenta vârful de gamă. Apoi, gândește-te dacă vei dori să te adresezi direct consumatorilor sau vei vrea să te poziționezi în sectorul Business to Business. La fel de important va fi să stabilești dacă această companie își va desfășura activitatea în mediul online sau offline și să iei în calcul potențialul și limitările aduse de fiecare dintre aceste variante.

În plus, ia în calcul expertiza pe care o ai și punctele tale forte, atunci când stabilești domeniul de activitate al firmei. Cel puțin la început, tu vei fi cel care va trage toate sforile, iar responsabilitatea de a contura și a impune o direcție de dezvoltare a companiei îți va aparține tot ție.

2. Cercetează piața, pentru o evaluare realistă a punctului tău de pornire

După ce te-ai decis asupra domeniului în care vrei să activezi ca antreprenor, e vital să faci o cercetare de piață, să vezi ce s-a făcut înaintea ta. Verifică dacă ideea ta a fost implementată deja și gândește-te la modalitățile prin care tu ai putea să aduci un plus de calitate și inovație față de concurență.

Dacă ideea ta nu a mai fost pusă în practică, află de ce. Verifică dacă există o nevoie pentru produsul sau serviciul tău sau dacă poți tu să creezi această nevoie. Poți să ceri feedbackul unor mentori sau apropiați cu privire la ideea ta de business, dar ai grijă să sondezi opinia unor oameni care fac parte din diverse categorii socio-economice, pentru a-ți înțelege mai bine publicul țintă.

În demersul tău, ia în calcul contextul actual, dar și pe cel viitor, pentru a vedea dacă ideea ta este o soluție de moment sau va avea aceeași valoare și pe termen mediu sau lung. În acest scop, participă la conferințe și întâlniri profesionale axate pe domeniul de activitate ales. De asemenea, informează-te din cât mai multe surse despre stadiul pe care-l traversează acest domeniu și încearcă să intuiești eventualele inovații tehnologice sau de altă natură care l-ar putea influența decisiv.

3. Concepe un plan de business, pe care să-l poți transmite și altora în mod coerent

Chiar dacă afacerea ta se va limita deocamdată doar la tine, e necesar să așterni pe hârtie un plan de business, pentru a-ți seta obiective cât mai clare și măsuri aplicabile pentru noul tău business. Ulterior, acest plan se va dovedi imperativ pentru a coopta asociați sau potențiali investitori care să-ți susțină inițiativa.

În acest plan, trece toate informațiile pe care le-ai obținut în urma sondajului de piață întreprins. Calculează punctual capitalul de care vei avea nevoie și analizează riscurile, dar și soluțiile corespunzătoare acestora. Astfel, planul tău ar trebui să cuprindă:

  • Un sumar, cu o misiune succintă și clară trecută chiar pe prima pagină;
  • O descriere a industriei în care alegi să-ți poziționezi afacerea, luând în calcul situația actuală, dar și posibilele direcții în care aceasta va evolua;
  • Concluziile la care ai ajuns în urma analizei de piață pe care ai întreprins-o înainte, luând în calcul punctele forte și cele slabe ale concurenței;
  • O descriere detaliată a produsului sau a serviciului propus de compania ta. Va trebui să specifici în termeni cât mai clari care vor fi etapele producției și dezvoltării acestuia;
  • Bugetul trebuie să aibă o secțiune dedicată în planul tău de business, pentru a fi consultat cu ușurință de către eventualii investitori;
  • Planul de marketing ar trebui să fie luat în calcul încă din faza de dezvoltare a produsului, ținând cont de cerințele pieței, publicul țintă și modul în care vei mijloci relația cerere – ofertă;
  • Un plan de management este de asemenea necesar, întrucât în această secțiune vei specifica modul în care se vor desfășura operațiunile de zi cu zi și care vor fi responsabilitățile fiecărui membru al echipei, dacă este cazul.

Dacă perspectiva realizării unui plan de afaceri ți se pare intimidantă, apelează la unul dintre modelele sau variantele tipizate pe care le găsești online, ca resurse gratuite.

4. Obține un credit preferențial dacă produsul tău e românesc

Capitalul este unul dintre marile impedimente care apar înaintea lansării oricărei afaceri. Va trebui să calculezi cu atenție valoarea investiției inițiale necesare și să stabilești suma pe care ești dispus s-o investești în compania ta, atât la început de drum, cât și pe parcurs.

Dacă ideea ta este deja clar conturată și ai un plan de afaceri bine pus la punct, dar resursele materiale de care dispui nu sunt suficiente pentru a porni la drum de unul singur, ia în calcul alte surse de finanțare. Varianta unui credit bancar poate fi o idee bună pentru a trece direct la acțiune și a începe să lucrezi la dezvoltarea afacerii tale, cât mai repede.

Dacă întreprinderea ta va dezvolta produse și servicii românești, vei putea chiar să accesezi un program de creditare preferențial, precum cel oferit de Banca Transilvania – Investește Românește. Acest credit face parte dintr-un program de susținere și accelerare a economiei românești, oferind condiții semnificativ mai avantajoase decât un credit de investiții standard.

5. Ocupă-te de toate formalitățile legale și asigură-te că pornești la drum cu dreptul

Pentru a putea înregistra oficial firma pe care o vei înființa va trebui să parcurgi câteva etape, începând cu stabilirea domeniului de activitate și a codului CAEN corespunzător, respectiv selectarea formei sub care vei activa, de la SRL, SRL-D, la PFA sau Întreprindere Individuală.

Pentru înmatricularea unui SRL vei mai avea nevoie să alegi numele companiei și sediul social al acesteia și să depui la bancă suma necesară pentru capitalul social cerut. Apoi, va fi necesar să depui actul constitutiv, declarațiile pe proprie răspundere și toate documentele doveditoare la Registrul Comerțului. Lista completă a documentelor care trebuie depuse pentru înregistrarea unei firme poate fi accesată pe pagina Oficiului Național al Registrului Comerțului.

Obținerea statutului de Persoană Fizică Autorizată este mai simplă, presupunând depunerea unei cereri de autorizare, alături de documente care atestă pregătirea sau experiența profesională a solicitantului. În plus, este necesară o declarație pe proprie răspundere și o declarație care atestă dreptul de folosință a sediului ales. Actele de identitate și specimenul de semnătură trebuie depuse și ele, iar, după caz, poate fi necesară înregistrarea unor documente suplimentare, conform listei integrale prezentată pe site-ul ONRC.

Înainte de depunerea acestei documentații, informează-te dacă există alte facilități fiscale de care ai putea beneficia, în acord cu programele antreprenoriale în vigoare și legislația curentă.

6. Angajează o echipă de specialiști

Chiar de la început sau pe măsură de afacerea ta se va dezvolta, va fi nevoie să apelezi la alți profesioniști, care să preia responsabilități în noile proiecte pe care vei miza. Aceștia pot să lucreze cot la cot cu tine sau îi poți angaja chiar în regim de colaborare, dacă aceasta este varianta cea mai convenabilă, stabilită de comun acord. Chiar și angajarea unui asistent virtual s-ar putea dovedi de mare folos pentru monitorizarea tuturor etapelor operaționale.

În plus, va fi nevoie să te bazezi și pe alți specialiști, pe care să-i remunerezi pentru serviciile lor, de la avocat, la contabil sau echipa de marketing care va lucra alături de tine la conturarea identității brandului companiei.

7. Găsește sediul potrivit

Găsirea sediului poate părea o formalitate, mai ales în cazul în care afacerea ta se va desfășura online, însă amplasarea acestuia în zona potrivită îți poate oferi multiple avantaje.

Un sediu aflat într-o zonă centrală, ușor accesibilă, va fi mai ușor de găsit de către potențialii clienți, dar va fi un avantaj și pentru viitorii angajați ai companiei. Dacă în apropierea firmei se găsesc și locuri de parcare gratuite, cu atât mai bine. Totuși, va trebui să ții cont și de costurile chiriei și ale utilităților, mai ales în fazele incipiente ale afacerii, când fiecare leu va trebui reinvestit în dezvoltarea businessului.

De asemenea, cercetează dinainte zona aleasă, pentru a vedea ce tip de firme se află în apropiere și dacă acestea reprezintă competiția sau dacă activează într-un domeniu învecinat, situație care ți-ar putea oferi un avantaj. Nu în ultimul rând, ține cont și de funcționalitatea spațiului ales, încercând să intuiești dacă acesta se va potrivi cu stilul și activitățile firmei și dacă va fi suficient de încăpător, măcar pentru primul an de existență a companiei.

Pe parcursul tuturor acestor etape, străduiește-te să-ți menții în permanență obiectivitatea, astfel încât să faci cele mai bune alegeri pentru viitorul afacerii tale. Fii realist și deschis la noi idei sau opinii, pentru a avea șansa de a beneficia de oportunități pe care nu le-ai fi anticipat. Mai presus de orice, va fi nevoie de multă muncă și determinare din partea ta, astfel încât să reușești să depășești orice obstacol, fără a te demoraliza. Mult succes!

Imagine cover: Shutterstock

Total
2
Shares

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*