Pe cât de simplă este o analiză SWOT, pe atât de relevantă este această metodă de evaluare pentru organizația pe care o reprezinți. SWOT este un acronim pentru Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats, care în limba română se traduc prin: Puncte Forte, Puncte Slabe, Oportunități și Amenințări.

Care este scopul analizei SWOT
Cum realizezi analiza SWOT – Cele patru categorii
Cine va face analiza SWOT
Sfaturi pentru o analiză SWOT reușită

Nu pare dificil să determini acești factori, însă odată ce ii pui pe hartie îți va fi mult mai ușor să decizi apoi care este cea mai bună direcție în care ar trebui să se dezvolte organizația ta.

Care este scopul analizei SWOT

Este important să analizezi cu atenție aspectele pozitive și negative ale organizației tale și să le poți grupa în cele patru categorii. Astfel, vei obține o privire de ansamblu și obiectivă asupra afacerii tale.

Poate consideri că deja cunoști o mare parte din aceste aspecte și că acționezi întotdeauna conform acestora. Însă în timpul unei analize SWOT pot ieși la iveală noi aspecte, mai ales dacă în cadrul evaluării sunt implicate toate persoanele din organizație care au o funcție de lider. Astfel, soluțiile pentru viitoarea strategie de dezvoltare pot deveni mult mai clare.

Cum realizezi analiza SWOT – Cele patru categorii

Atunci când faci o analiză SWOT, folosește-te și de o abordare grafică simplă, care te va ajuta să vizualizezi mai bine cele patru categorii. Poți, de exemplu, să vizualizezi cele patru categorii ca patru dreptunghiuri, dispuse pe două axe (orizontală și verticală) și colorate diferit.

În aceste dreptunghiuri vei nota cele mai importante și relevante rezultate ale analizei. În continuare, vom discuta despre ce trebuie să conțină fiecare categorie în parte.

Puncte forte (Strengths)

Punctele forte reprezintă factorii interni care pot fi considerați atribute pozitive ale organizației. Acestea pot fi resurse de orice tip (bunuri, capital, angajați, echipament etc.), clienți importanți și stabili, programe și strategii testate care îți ajută compania să se dezvolte și pot prezenta un avantaj în fața concurenței.

Printre întrebările pe care poți să ți le pui pentru a determina punctele forte se numără:

  • Ce procese și strategii au fost implementate cu succes în cadrul organizației?
  • Ce performanțe pozitive au avut angajații tăi?
  • Cât de loiali sunt angajații companiei?
  • Ce active are organizația ta?
  • Ce avantaje au produsele sau serviciile tale asupra concurenței?

Puncte slabe (Weaknesses)

Punctele slabe din analiza SWOT reprezintă tot factori interni (deci pe care îi poți controla), care însă pot reprezenta neajunsuri ale organizației și piedici în calea dezvoltării ei. Printre „slăbiciunile” unei companii se pot număra resursele insuficiente, tehnologia depășită, lipsa de experiență a echipei sau chiar și o locație dezavantajoasă pentru business.

Acestea sunt puncte unde este în mod clar nevoie de îmbunătățiri. Pentru a le determina, trebuie să îți pui întrebări precum:

  • Care sunt procesele interne care pot fi îmbunătățite?
  • Există tehnologii depășite care inhibă performanțele angajaților?
  • Ce departamente suferă din cauza lipsei de personal sau din cauza personalului slab pregătit?
  • O localizare mai bună (fizică sau în mediul în online) ți-ar putea face afacerea mai profitabilă?

Oportunități (Opportunities)

Oportunitățile sunt factori externi, de care te poți folosi pentru a-ți extinde afacerea sau pentru a crește profitul. Exemple pot fi creșteri ale pieței, schimbări ale obiceiurilor de consum în favoarea produselor pe care le oferi, nișe în care concurența este una slabă sau inexistentă sau evenimente care pot aduce vizibilitate afacerii tale.

Pentru a afla care sunt oportunitățile afacerii tale, pune întrebări precum:

  • Care sunt tendințele de creștere e pieței în care activezi?
  • Există o cerere crescută pentru produsele sau serviciile pe care le oferi?
  • La ce evenimente poți participa pentru a atrage mai mulți clienți?
  • Au clienții o părere pozitivă despre companie?

Nu uita să stabilești și dacă aceste oportunități îți pot aduce beneficii constante sau doar pe moment.

Amenințări (Threats)

Amenințările sunt factori externi, pe care nu îi poți controla și care pot reprezenta piedici în calea dezvoltării afacerii tale. Majoritatea amenințărilor pot fi considerate elemente de risc și de aceea, este întotdeauna de preferat să le poți anticipa. Un exemplu de amenințare constantă este însăși concurența, dar alte exemple pot include reglementări guvernamentale în detrimentul companiei, scăderi economice sau creșterea prețurilor oferite de furnizori.

Pentru a preîntâmpina amenințările, poți adresa întrebări precum:

  • Care sunt avantajele concurenței?
  • Există vreo reglementare guvernamentală recentă care poate dezavantaja funcționarea companiei tale?
  • Sunt anticipate schimbări ale tendințelor de consum în detrimentul produselor sau serviciilor tale?
  • Pot reprezenta noile schimbări tehnologice un setback pentru businessul tău?

Cine va face analiza SWOT

O analiză SWOT nu este un proces de evaluare ce poate fi delegat sau externalizat. De aceea, cei mai în măsură să o facă sunt chiar liderii companiei, fie că vorbim de fondatori sau executivi. Desigur, orice manager sau orice angajat capabil să susțină o opinie pertinentă, bazată pe date, poate participa la analiză.

Mai multe opinii îți vor oferi o privire mai obiectivă asupra businessului tău. Asigură-te că fiecare departament al companiei are cel puțin un reprezentant care să participe la analiză.

Chiar și dacă ai propria afacere și lucrezi singur poți încerca să faci o analiză SWOT. Nu uita că, pe lângă îmbunătățirile pe care ți le sugerează, însăși procesul analizei te va obliga să arunci un ochi mai atent la piață și la concurență.

Sfaturi pentru o analiză SWOT reușită

Întregul proces nu ar trebui să dureze mai mult de două-trei ore. Odată ce ai toate întrebările puse la punct, adresează-le tuturor celor iau parte la analiză.

Participanții își pot nota răspunsurile direct pe coli de hârtie sau chiar pe sticky notes. Poți ordona apoi răspunsurile rezultate în funcție de relevanța lor. Este important ca toate răspunsurile să fie discutate împreună cu participanții, iar dacă prin argumentare se pot naște noi idei, acestea pot fi la rândul lor notate.

Cele mai relevante răspunsuri și idei obținute în urma analizei SWOT au rolul de a te ajuta să creezi o nouă strategie de dezvoltare pentru afacerea ta.

Sursă foto: Shutterstock.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*