Indiferent dacă ai deja o afacere de succes ori un mic start-up sau încă te gândești ce proiect să lansezi pe cont propriu, sfaturile experților te pot ajuta foarte mult. Citește cele mai bune cărți de business pentru antreprenori, ca să afli cum poți depăși un impas, cum îți poți regăsi motivația sau ce trebuie să faci pentru a-ți dezvolta afacerea.

Cu siguranță că știi cât de mult contează să fii la curent cu cele mai noi inovații și descoperiri în domeniul tău de activitate. La fel de mult contează însă să înveți din greșelile și reușitele altor antreprenori, ca să știi ce decizii ar fi mai bine să iei la un moment dat. De aceea îți recomandăm să citești mai multe cărți de specialitate.

Poți găsi în ele idei deosebite sau soluții la probleme care poate ți se par la un moment dat imposibil de depășit. Cărțile despre antreprenoriat te ajută să te dezvolți și sunt utile indiferent dacă ai un proiect mic sau conduci deja o afacere de succes. În business apar constant provocări și e bine să le poți anticipa sau să știi cum să le faci față cât mai ușor.

Iată câteva cărți de business recomandate pentru antreprenori:

1. Jim Collins: „Good to Great: Why some companies make the leap and others don’t”

După cum spune și titlul cărții, este o lectură despre evoluția unui proiect, despre cum poți transforma o afacere bună într-un real succes. În acest sens, succesul este definit ca performanță financiară, mai exact profit menținut pe o durată mai mare de timp.

Cartea este scrisă în 2001, dar rămâne foarte actuală, pentru că ea conține studii serioase despre diferite companii care au reușit să se dezvolte și să obțină profituri foarte mari. În această carte, care s-a vândut în milioane de exemplare, vei găsi câteva rețete de succes în afaceri, aplicate de companii mari, precum Gillette sau Philip Morris.

2. Ben Horowitz: „The Hard thing about hard things: Building a business when there are no easy answers”

Dacă ținem cont de faptul că autorul este cofondatorul unuia dintre cele mai cunoscute fonduri de investiții din Silicon Valley – Andreessen Horowitz – ne putem gândi că este doar o carte plină cu sfaturi despre cum să ajungi la succes. Nu este deloc așa.

În această carte, Ben Horowitz își spune propria sa poveste, evoluția dificilă de la primii pași în lumea afacerilor la proiectul de succes din prezent. Și scrie mai ales despre provocările cu care s-a confruntat, despre greșelile făcute, despre viața sa personală care a avut de suferit în decursul anilor tocmai din cauza ambiției sale de a reuși în afaceri. Sunt lucruri delicate, pe care puțini antreprenori sunt dispuși să le recunoască public.

Dincolo de povestea de viață a unui om de succes, cartea îți arată poate cea mai importantă lecție pe care o poate primi un antreprenor: nu există soluții simple sau decizii ușoare. Un om de afaceri trebuie să lupte mereu cu posibilitatea eșecului și cu proprii săi demoni interiori, să fie gata să facă față oricărei probleme.

3. Michael Hiltzik: „Big Science: Ernest Lawrence and the Invention that launched the military-industrial complex”

Autorul, câștigător al unui Premiu Pulitzer, spune povestea lui Ernest Lawrence, un inventator din secolul XX, care poate fi considerat „părintele Marii Științe”. Proiectele lui Lawrence au reprezentat primul pas spre fizica nucleară, el primind de altfel și Premiul Nobel în 1939.

Cartea nu este însă atât despre știință, cât despre geniul antreprenorial al lui Lawrence, care a reușit să-și pună în aplicare proiectul după ce a atras de partea sa persoane influente și bogate, care l-au ajutat. Astfel, el a știut să obțină sprijin din partea universităților pentru că le-a promis prestigiu, industriașilor le-a arătat avantajul folosirii unor noi materiale și surse de energie, iar pe filantropi i-a atras arătându-le câștigul de imagine pe care aveau să-l obțină dacă îi vor sprijini proiectul. Un exemplu de la care orice antreprenor aflat la început de drum poate învăța lucruri importante, mai ales atunci când caută parteneri sau sponsori pentru proiectul său.

4. Jonah Berger: „Invisible Influence: The Hidden Forces that Shape Behaviour”

Cartea explică într-un stil atractiv modul în care deciziile noastre de cumpărare sunt influențate de anumiți factori precum celebritatea unei persoane. Spre exemplu, șansele de a cumpăra o carte scrisă de un autor cunoscut sunt mai mari ca în cazul unui autor debutant. Există însă și alte strategii care pot influența decizia clienților de a cumpăra un produs sau de a face o anumită acțiune. Studiile au arătat că un chelner care repetă comanda pe care o primește la masă are șanse să primească un bacșiș mult mai mare ca unul care nu face acest lucru. Cartea conține multe alte exemple din domenii diferite, care ți-ar putea fi de mare folos, și trucuri pe care le poți aplica și tu cu succes.

5. Joel C. Peterson: „The 10 Laws of Trust: Building the bonds that make a business great”

Cartea este despre greșelile pe care le fac unii antreprenori, care își compromit practic afacerea din cauza goanei după profit, a dezinteresului față de angajați și a egoismului. O companie mare și de succes nu se poate construi dacă angajații nu au încredere în șeful lor și dacă nu sunt motivați să lucreze pentru el.

În această carte vei găsi multe exemple de soluții în favoarea angajaților, care au salvat companii de la prăbușire și au dus la creșterea unor proiecte start-up. Poate fi vorba de concedii avantajoase acordate angajaților care au familii sau de o cafenea plăcut amenajată la locul de muncă, unde angajații pot să socializeze și să se simtă bine. Orice acțiune de acest fel pe care o face antreprenorul pentru angajații săi poate să însemne extrem de mult pentru ei și să facă diferența între faliment și succes.

6. Charles O’Reilly:„Lead and Disrupt: How to Solve the Innovator’s Dilema”

O lectură despre pericolul care pândește orice companie, indiferent cât de mare este: riscul de a se complace într-o anumită nișă și de a neglija dezvoltarea în alte zone. Autorul scrie despre importanța ambidextriei într-o companie, adică despre abilitatea ei de a se menține lider pe o piață principală, în timp ce se dezvoltă și pe alte piețe.

Doar în acest fel un proiect poate crește fără să cadă victimă propriului succes. Un exemplu negativ în acest sens este cazul Kodak, un proiect de succes la început, dar care nu a putut crește suficient.

În carte vei găsi și sfaturi practice, pe care le poți aplica foarte ușor și la firma ta. Experiența în management este esențială, la fel și deschiderea și abilitatea de a te adapta la schimbări, de a inova fără teamă și chiar de a experimenta.

7. Jessica Jackley: „Clay Water Brick: Finding Inspiration from Entrepreneurs who do the most with the least”

Autoarea scrie despre proiectul ei, Kiva, care a devenit prima platformă de micro-împrumuturi pentru persoanele sărace din Africa. Pornind de la ideea că oamenii săraci nu sunt neajutorați și lipsiți de orice șansă, această firmă le-a dat posibilitatea să se dezvolte și să scape de sărăcie, cu ajutorul unor împrumuturi oferite de oameni.

Sumele împrumutate, care puteau fi chiar și de numai 25 de dolari, ajungeau în zonele sărace ale lumii, precum Tanzania, Kenya sau Uganda. În acest fel, oamenii care trăiau în aceste regiuni aveau posibilitatea să-și pună în aplicare proiectele, lucru care avea să ducă la dezvoltarea comunității locale și la ieșirea din sărăcie. Un exemplu foarte bun de antreprenoriat social.

8.  Adam Grant: „Originals: How Non-Conformists move the world”

Din această carte poți afla poveștile unor inventatori nonconformiști, precum Dean Kamen. Creativi și ingenioși, acești oameni par destinați din start succesului, însă din păcate acest lucru nu se întâmplă de fiecare dată. Performanța într-un domeniu nu garantează reușita în alt domeniu.

Autorul scrie și despre riscul mediocrității, pericolul care îi pândește pe mulți dintre noi. Cu cât cunoaștem mai bine un domeniu, cu atât devenim mai puțin creativi, iar acest fenomen este cel mai evident la nivel de middle management.

Cei care se află mai sus sau mai jos pe scara ierarhică într-o companie sunt de obicei mai inovativi, mai motivați să iasă din zona lor de confort. De asemenea, există mereu cazuri ale creativilor, inventatorilor care nu s-au putut afirma pentru că nu au avut ocazia să fie promovați, să atragă atenția persoanelor influente care ar fi putut folosi proiectele lor.

9. Dan Jurafsky: „The Language of Food: A linguist reads the menu”

Ce se întâmplă când un lingvist analizează semnificația alimentelor pe care le consumăm și a obiceiurilor pe care le avem la masă? Dan Jurafksy, profesor la Universitatea Stanford, interpretează semnificațiile ascunse ale meniurilor și  modul în care obiceiurile culinare ne influențează viața. De asemenea, poți afla istoria anumitor feluri de mâncare și câteva trucuri prin care să îți dai seama dacă un restaurant sau un meniu este scump sau ieftin, doar după denumirea pe care o are.

10.  David Weil: „The Fissured Workplace: Why work became so bad for so many and what can be done to improve it”

Autorul explică modul în care marile companii au lansat o practică eficientă din punct de vedere antreprenorial, dar catastrofală pentru angajați: colaborarea cu firme mici pentru a îndeplini anumite funcții, în loc să angajeze propriii oameni pentru acest scop. Prin outsourcing, compania câștigă din punct de vedere financiar, dar salariile angajaților scad, se ajunge la o și la o competiție feroce între micile firme care se bat să fie alese pentru a îndeplini aceste sarcini, care înainte erau asigurate de un angajat intern al companiei.

11.  Ben Goldacre: „Bad Science: Quacks, Hacks and Big Pharma Flacks”

Fizicianul Ben Goldacre scrie despre pseudoștiință și modul în care unii dintre noi cad victime înșelăciunilor, din dorința de a duce o viață sănătoasă și a ne vindeca rapid, miraculos. El demască falsa știință și studiile superficiale prezentate pentru promovarea unor tratamente care sunt de fapt ineficiente sau care pot fi chiar periculoase. În această categoria intră mai ales dietele extreme, terapiile care promit detoxifierea organismului și homeopatia, care poate da rezultate, dar numai prin efectul placebo.

12.  Bethany McLean & Joe Nocera: „All the devils are here: The Hidden history of the financial crisis”

Este considerată cea mai bună carte de business în 2010, iar cei doi autori sunt unii dintre cei mai apreciați jurnaliști economici din Statele Unite. Cartea explică originea crizei financiare din 2008 și analizează din această perspectivă evenimentele economice actuale și posibilele lor implicații pe viitor. Prin urmare, dacă vrei să recunoști din timp semnele unei viitoare crize economice și să știi ce ai de făcut ca să te pui la adăpost, această carte te poate ajuta foarte mult.

13. Jørn Lyseggen: „Outside Insight: Navigating a World Drowning in Data”

Jørn Lyseggen, care este CEO al companiei de media intelligence Meltwater, scrie despre modul în care informațiile din exterior sunt viitorul unei afaceri. Datele interne tranzacționale te ajută să afli ce ai vândut în trecut, dar dacă vrei să știi ce și cum vei vinde pe viitor și ce face concurența ta, atunci ai nevoie de date din surse externe. Ele te vor ajuta să intuiești ce-și doresc clienții să primească de la tine și cum va evolua piața pe care activezi și să observi dinamica datelor demografice. Spre exemplu, angajările făcute de către o companie rivală sau schimbarea obiceiurilor consumatorilor pot avea urmări asupra afacerii tale. Din această carte poți afla cum să interpretezi corect datele externe și de ce ai mare nevoie de ele.

14. Jay Baer: „Hug Your Haters”

Considerată prima carte de customer service, „Hug Your Haters” este lectura perfectă pentru a înțelege mai bine social media și așteptările clienților. Un bun antreprenor trebuie să știe că în acest moment clienții preferă să comunice public cu o companie, prin rețelele sociale sau forumuri, nu doar prin telefon. Această schimbare de comportament duce la o criză de imagine, astfel încât numai 8% dintre clienți se declară, în medie, mulțumiți de modul în care se poartă responsabilii cu acest departament de customer service. Cartea este un ghid excelent care te învață cum să abordezi și să rezolvi o reclamație primită prin social media. Vei găsi multe exemple în care clienții s-au transformat în adevărați „hateri” și cum au eșuat unele companii în gestionarea acestei situații de criză.

15.  Marcus Sheridan: „They Ask, You Answer”

Este considerată de Mashable cea mai bună carte de marketing din 2017. Sheridan și-a salvat de faliment compania cu ajutorul marketingului digital, după ce a înțeles că de obicei clienții vor să fie informați și educați și să citească despre ceea ce îi pasionează. Răspunzând la întrebările clienților, le vei reda încrederea în tine, te vor considera o autoritate în domeniu, iar tu îi vei recâștiga de partea ta și vei înțelege ce anume își doresc. Cunoscând temerile, nevoile și dorințele lor, vei putea să-ți adaptezi mult mai ușor oferta, ca aceasta să corespundă cerințelor de pe piață.

Acestea sunt doar câteva dintre cele mai interesante și utile cărți de business despre antreprenori. În funcție de domeniul care te interesează, vei găsi în această listă cel puțin un titlu care îți va fi de mare ajutor în dezvoltarea afacerii tale.

Foto: Shutterstock, Amazon

Total
1
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*