Mulți români primesc salarii care sunt cu mult sub nivelul calificării pe care o au, dar, deși sunt conștienți de acest lucru, se tem să ceară o renegociere. Astfel, ei devin tot mai nemulțumiți, iar randamentul lor la serviciu scade; astfel scad și șansele lor de-a obține mărirea de salariu pe care și-o doresc. Prin urmare, cum poate fi evitată această situație nedorită și cum știm că e momentul potrivit pentru o renegociere?

Când ar trebui să cerem o mărire de salariu
Când să evităm discuția despre renegociere
Cum să negociezi cu succes o mărire de salariu
Cum ne pregătim pentru un refuz
Cum poți primi o mărire de salariu fără să o ceri
Cum se scrie o cerere de mărire
Când se gândesc angajatorii la o mărire de salariu

Cel mai des, angajații români nu primesc măriri de salariu pentru că ezită să ceară acest lucru. Este adevărat că renegocierea salariului este o problemă importantă și nu trebuie să ne grăbim, pentru că riscăm să nu obținem ce ne dorim. După cum explică și specialiștii în HR în acest articol de pe Jobs, alegerea momentului potrivit este esențială pentru succesul renegocierii.

Când ar trebui să cerem o mărire de salariu

De fiecare dată când vrem să cerem o mărire de salariu trebuie să ne facem un plan prealabil, ca să ne asigurăm că avem suficiente argumente în favoarea cererii noastre. Asta înseamnă că nu putem merge pur și simplu la șef și să îi cerem mai mulți bani, fără să putem explica și de ce merităm acest lucru.

Iată care sunt cele mai bune momente pentru renegocierea salariului:

  •  După aproximativ un an de la angajare.
  •  După finalul perioadei de evaluare a performanței angajaților (desigur, dacă evaluarea noastră este una pozitivă) asta coincide de obicei cu luna ianuarie, evaluările fiind finalizate la sfârșitul anului.
  • -După ce am avut o performanță deosebită, care nu poate trece neobservată: am câștigat noi clienți pentru companie, am economisit banii companiei, am depășit obiectivele stabilite de șefi, am finalizat cu succes un proiect amplu, care a adus mulți bani companiei.

Când să evităm discuția despre renegociere

Așa cum există perioade potrivite pentru a aduce în discuție acest aspect, sunt și momente în care sub nicio formă nu trebuie abordat subiectul unei renegocieri. Acestea sunt perioadele de criză economică, momentele în care compania la care lucrăm trece printr-o situație financiară dificilă sau perioada de după un val de disponibilizări.

Un angajat care va încerca să o obțină o mărire de salariu în aceste situații nu are nicio șansă s-o primească și nu va reuși decât să lase o impresie neplăcută șefului său. Desigur, iese din discuție o renegociere și în cazul în care performanțele noastre la locul de muncă lasă de dorit sau nu se ridică la nivelul impus de angajator.

Cum să negociezi cu succes o mărire de salariu

Alegerea momentului potrivit nu este singurul aspect de care trebuie să ținem cont atunci când cerem o mărire de salariu. Sunt multe detalii la care trebuie să avem grijă, dacă vrem să avem succes la renegociere.

Iată care sunt acestea:

  • Locul discuției: trebuie să discutăm personal cu șeful nostru despre mărirea de salariu, nu este bine să facem acest lucru la telefon sau printr-un e-mail; iar cel mai bun loc pentru a purta discuție este biroul șefului.
  • Atitudinea noastră este foarte importantă: nu trebuie să amenințăm cu demisia, nici să ne plângem că nu ne ajung banii sau că avem probleme personale. Dimpotrivă: ar fi bine să menționăm că ne place acel loc de muncă și că am adus un plus de valoare prin munca noastră și vrem să facem acest lucru în continuare. Invocând valoarea pe care o aduce munca noastră în companie avem cele mai mari șanse să obținem mărirea de salariu.
  • Trebuie să știm de la început ce sumă vrem să cerem, iar pentru asta e esențial să aflăm care sunt salariile în piață pe un post similar cu al nostru, pentru ca suma pe care o cerem să nu fie exagerată.
  • Autoevaluarea pe care ne-o facem în momentul discuției în fața șefului trebuie să fie realistă și la obiect, să punctăm clar tot ce am făcut bine și ce am beneficii am adus pentru companie.
  • Trebuie să ne asumăm, la nevoie, unele responsabilități în plus, pe care șeful ni le poate cere în cazul în care va aproba mărirea de salariu.
  • Trebuie să negociem realist, nu să devenim emoționali sau să insistăm pe o sumă pe care ne-o dorim, dar pe care companie nu ne-o poate oferi. Deseori, ne putem mulțumi și cu mai puțin decât am cerut, în schimbul altor beneficii.

Cum ne pregătim pentru un refuz

Desigur, trebuie să fim optimiști când ne facem un plan pentru a cere o mărire de salariu, dar e bine să ne pregătim și pentru un refuz. De multe ori, renegocierea se transformă într-un eșec din următoarele motive:

  • Ne-am dus la discuție nepregătiți.
  • Nu avem abilități de negociere.
  • Am renunțat prea ușor la solicitarea noastră.
  • Am cerut prea mulți bani sau am vrut o renegociere la puțin timp după angajare.

Chiar și în aceste situații putem transforma însă eșecul într-o oportunitate ulterioară. Astfel, putem cere șefului nostru un sfat ca să lucrăm mai eficient, astfel încât data viitoare să putem obține mărirea pe care ne-o dorim. Sau putem stabili cu șeful nostru o dată ulterioară pentru a redeschide acest subiect, atunci când vom avea mai multe realizări sau când compania va dispune de mai multe fonduri.

Unele companii acordă măriri de salariu doar în anumite perioade clar stabilite, de care trebuie să ținem cont. Alteori, chiar dacă ni se refuză o creștere de salariu, am putea obține un bonus, o primă sau promisiunea unei promovări ulterioare, aspecte deloc de neglijat, care ne-ar putea aduce mai multe avantaje decât o simplă renegociere.

Cum poți primi o mărire de salariu fără să o ceri

Situația ideală este atunci când primim o mărire de salariu fără să fie nevoie să o cerem. Asta înseamnă că șefii ne apreciază și recunosc valoarea pe care munca noastră o aduce companiei. Desigur, se întâmplă destul de rar să fim în această situație, dar dacă vrem să ne mărim șansele, nu e suficient să ne facem pur și simplu munca noastră. E nevoie de ceva mai mult ca să atragem atenția și admirația conducerii.

Iată care sunt lucrurile care ne pot scoate în față și ne vor aduce bani în plus la salariu fără să fim nevoiți să îi cerem:

  • Ne perfecționăm mereu și învățăm cât mai multe despre industria în care activăm, despre concurență și despre partenerii noștri, astfel încât știm foarte bine care sunt cele mai recente descoperiri, evoluții și probleme în domeniul nostru.
  • Stăpânim atât de bine situația încât anticipăm întrebările colegilor, clienților sau șefilor și le oferim informația dorită înainte ca ei să formuleze o întrebare.
  • Ne recunoaștem singuri greșelile, fără să fie nevoie ca altcineva să ne atragă atenția.
  • Suntem proactivi și căutăm mereu soluții, ne ajutăm colegii când au nevoie și stabilim relații bune de colaborare cu alte departamente.
  • Ne păstrăm calmul într-o situație de criză și încercăm să-i liniștim și pe colegii noștri.
  • Ne facem singuri pregătirea necesară: există cursuri gratuite sau foarte ieftine pe care le putem urma ca să fim mai bine pregătiți. Spre exemplu, cursurile online au un mare avantaj: le putem face de acasă și alegem un interval orar care ne convine, în funcție de timpul nostru liber. În acest fel nu mai trebuie să ne rugăm de angajator să ne ofere cursuri de pregătire și vom fi cu un pas înaintea celorlalți.

Cum se scrie o cerere de mărire

După ce am discutat cu șeful direct despre mărirea de salariu și am obținut susținerea lui, va trebui probabil să adresăm o cerere oficială către conducerea companiei. Abia după ce am scris cererea pentru renegocierea salariului vor începe și procedurile necesare pentru aprobare.

Când se gândesc angajatorii la o mărire de salariu

Dacă ne imaginăm că un angajator nu se gândește aproape niciodată să crească salariile oamenilor care lucrează pentru el, ne înșelăm. Orice companie are în vedere și acest aspect, doar că orice mărire trebuie să fie justificată și să aducă un beneficiu și pentru firmă, nu doar pentru angajat.
De aceea, șefii ar putea fi interesați să crească salariile unor angajați dacă aceștia vor fi dispuși să accepte sarcini în plus. În acest fel, compania va putea renunța la unii angajați și va crește salariul altora, care vor munci mai mult. Din punct de vedere financiar, soluția este avantajoasă pentru companie.

O altă metodă prin care angajații pot fi motivați și recompensați este acordarea de prime, comisioane sau bonusuri în funcție de performanță.

De asemenea, o companie serioasă va căuta să motiveze și să păstreze angajații valoroși. Dacă nu li se va mări salariul, aceștia vor fi tentați să plece în altă parte, unde vor câștiga mai mulți bani, iar firma va avea de pierdut.
Angajații cu multă experiență, care aduc un plus de valoare companiei, pot fi fidelizați și prin acordarea unor creșteri salariale regulate, o dată la doi ani sau chiar anual, pe baza evaluării performanței lor.
Acestea sunt principalele reguli pentru angajați și pentru angajatori când se pune problema unei renegocieri de salariu.
Foto: Shutterstock

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*